Έκθεση: Συμβουλές για τις Πανελλήνιες

Έκθεση: Συμβουλές για τις Πανελλήνιες

Ξεχάστε τα SOS, θυμηθείτε το ρολόι!

Έκθεση: Συμβουλές για τις Πανελλήνιες

Ξεχάστε επιτέλους τα SOS!

Το μεγαλύτερο λάθος όλων κατά τη γνώμη μου είναι η εμμονή στο «Ποιο είναι το SOS θέμα στην έκθεση για φέτος»! Ξεχάστε το! Δεν υπάρχει SOS. Το μόνο SOS θέμα βρίσκεται στο μυαλό των μελών της επιτροπής που θα επιλέξει τα θέματα! Κι όλοι οι υπόλοιποι δε θα μάθουμε ποιο είναι αυτό πριν τις 18 Μαΐου (19 για τα ΕΠΑΛ)! Κανείς μαθητής δε θα γράψει άριστα στην έκθεση, επειδή την προηγούμενη μέρα διάβασε 5 θέματα και «έπεσε» ένα από αυτά. Στην έκθεση θα γράψει καλά αυτός που εξασκήθηκε κατάλληλα όλη τη χρονιά, για να αντιμετωπίσει το οποιοδήποτε θέμα, είτε αυτό θεωρήθηκε από κάποιους SOS, είτε όχι, είτε ακόμη κι αν δεν το έχει ξαναδεί ποτέ στη ζωή του!

Γράψτε με το προσωπικό σας ύφος

Τα φυλλάδια που δίνουν οι καθηγητές έχουν σαν στόχο τον εμπλουτισμό των ιδεών του μαθητή. Αυτός με τη σειρά του, έχοντας «γεμίσει» με ιδέες, οφείλει να τις προσαρμόζει στο προσωπικό του ύφος και με την κατάλληλη μέθοδο να γράψει ένα ολοκληρωμένο (από κάθε άποψη) κείμενο. Προσοχή! Πρέπει να ξεχωρίζει το προσωπικό ύφος! Γιατί, πιστέψτε με, όταν ένα μαθητικό γραπτό εμπεριέχει κομμάτια τα οποία ο μαθητής έχει αποστηθίσει και παρεμβάλλει μεταξύ των δικών του λεγομένων, φαίνονται (για να το πω πολύ απλά) «σαν τη μύγα μέσα στο γάλα»!

Όχι στους έτοιμους προλόγους

Το ίδιο λάθος κάνουν πολλοί μαθητές με τους προλόγους. Αποστηθίζουν προλόγους τους οποίους αδυνατούν να προσαρμόσουν σε συγκεκριμένα ζητούμενα. Αποτέλεσμα; Ένας γενικός και βαρετός πρόλογος που, αν ήταν προσωπική δημιουργία, θα είχε περισσότερες πιθανότητες να είναι σαφής και πρωτότυπος και να ανταποκρίνεται 100% στο περιεχόμενο. Κάθε μαθητής λοιπόν οφείλει να μάθει να φτιάχνει προλόγους για συγκεκριμένα θέματα και όχι να χάνει χρόνο αποστηθίζοντας έτοιμους. Και, αν το μάθει σωστά, από κάποιο σημείο και μετά θα τους φτιάχνει αβίαστα χωρίς να χάνει χρόνο στο «Και τώρα πώς ξεκινάμε;»

Πώς θα γράψω καλά;

Κάθε μαθητής οφείλει να γράφει πάντα μόνος του εκθέσεις, γιατί και την ώρα των εξετάσεων θα είναι μόνος. Κι αυτό θα το πετύχει με τη γραφή πολλών εκθέσεων κατά τη διάρκεια της χρονιάς, με τη σωστή και λεπτομερειακή διόρθωση αυτών από τον καθηγητή και τέλος με την διόρθωση των λαθών (από τον ίδιο) σε επόμενες εκθέσεις. Δεν υπάρχει νόημα να γράφουν οι μαθητές εκθέσεις, αν δεν κοιτούν τα λάθη τους, γιατί τότε θα είναι σα να μην τις έγραψαν ποτέ! Και οι εκθέσεις πρέπει να έχουν λάθη, για να βρεθεί το σωστό! Επιβάλλεται οι μαθητές να τολμούν να γράφουν αυτό που φοβούνται ότι μπορεί να είναι λάθος, για να λύσουν την απορία τους: είναι λάθος; Και αν ναι, ποιο είναι το σωστό;

Κάντε σχεδιάγραμμα!

Η έκθεση θέλει τόλμη και κόπο. Θέλει σωστή τοποθέτηση των ιδεών μέσα σε μία παράγραφο, το οποίο επιτυγχάνεται μόνο όταν από πριν έχετε αποφασίσει τι θα γράψετε σε αυτή και με ποια σειρά και μόνο όταν περνάτε ομαλά από τη μία ιδέα στην άλλη. Και πώς το κάνουμε αυτό; Με ένα γρήγορο σχεδιάγραμμα πριν τη γραφή. Καλύτερα να αφιερώσετε δέκα λεπτά και να δημιουργήσετε σχεδιάγραμμα παρά να ταλαιπωρείστε («και τώρα τι γράφω; Μήπως το έχω ξαναπεί; Ταιριάζει αυτό εδώ; Να το σβήσω;»). Οι μαθητές μου έχουν κουραστεί να ακούν ότι για όλα φταίει το ότι δεν έχουν κάνει σχεδιάγραμμα! Αλλά σκεφτείτε να έχετε έτοιμο το σχεδιάγραμμα με όλες τις ιδέες που θέλετε να παρουσιάσετε και την ώρα της γραφής της έκθεσης να ενδιαφέρεστε μόνο για το ποιες διαρθωτικές λέξεις θα βάλετε και το πώς θα διατυπώσετε τις προτάσεις σας! Έτσι, θα αποφύγετε και τους «εκνευριστικούς» για το διορθωτή αστερίσκους. Δεν είναι πολυτέλεια;

Δεν ξέρω κάτι; Δεν είμαι ο μόνος!

Και θυμηθείτε ότι, αν δείτε κάτι για πρώτη φορά, ισχύει και για τους άλλους. Όλοι έχουν διδαχθεί την ίδια ύλη. Ό,τι δυσκολεύει εσάς, δυσκολεύει και τους υπόλοιπους! Μην «τα χάσετε»! αντιμετωπίστε το οποιοδήποτε θέμα με ψυχραιμία!

Προσοχή στο επικοινωνιακό πλαίσιο!

Είναι πολύ κρίμα να χάσετε μονάδες, επειδή σας ζητήθηκε άρθρο και δε βάλατε τίτλο ή επειδή σας ζητήθηκε ομιλία/εισήγηση και δε βάλατε προσφώνηση ή «Σας ευχαριστώ πολύ» στο τέλος! Προσοχή! Και η ανάπτυξη της έκθεσης σε λανθασμένο επικοινωνιακό πλαίσιο έχει κι άλλες συνέπειες! Μην ξεχνάτε στην επιστολή και στην ομιλία να χρησιμοποιείτε β’ πρόσωπο!

Σβήστε και μουντζουρώστε!

Σβήστε ό,τι έχετε γράψει και συνειδητοποιήσετε έπειτα ότι δεν σας αρέσει. Μουντζουρώστε και ξαναγράψτε. Αν δεν αρέσει σε εσάς, δε θα αρέσει ούτε στο διορθωτή!

Πάρτε μαζί σας ρολόι!

Μην ξεχάσετε το ρολόι την ημέρα των πανελληνίων! Θα αγχωθείτε να ρωτάτε συνέχεια «τι ώρα είναι» και θα εκνευρίσετε τους γύρω σας. Υπολογίστε περίπου 40 λεπτά για την περίληψη (το πολύ), 30-40 για τις ασκήσεις και τον υπόλοιπο χρόνο για την παραγωγή λόγου-έκθεση. Εκείνες τις ώρες κρίνεται το μέλλον σας. Κάντε τες πιο χαλαρές.

Μην ακούτε τους γύρω σας!

Αν λίγο πριν σας δοθούν τα θέματα ακούτε τους συμμαθητές σας να αναφέρονται αγχωμένοι στο «τι θα μπει» και τους βλέπετε να διαβάζουν τσαλακωμένα φυλλάδια, κλείστε να αυτιά σας και σκεφτείτε πού θα πάτε διακοπές το καλοκαίρι, όταν όλα θα έχουν τελειώσει…

Μη διστάσετε να ζητήσετε διευκρινίσεις!

Δεν ήταν λίγες οι φορές που η διατύπωση κάποιου θέματος ήταν ασαφής! Τολμήστε να ρωτήσετε ακόμη και μια άγνωστη λέξη! Το πολύ πολύ να σας πουν «όχι»! Δεν έγινε και τίποτα. Να ξέρετε πάντως πως οποιαδήποτε διευκρίνιση κριθεί αναγκαία θα δοθεί σε όλους!

Ηρεμήστε λοιπόν και αντιμετωπίστε με θάρρος τις προκλήσεις! Ο καλά προετοιμασμένος μαθητής θα πετύχει. Ακόμη κι αν αισθάνεστε ότι ξεχάσατε τα πάντα, θα κρατήσει λίγα δευτερόλεπτα. Πείτε στον εαυτό σας απλά ένα «ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΟΥ»! Εξετάσεις είναι, θα περάσουν!

Καλή επιτυχία σε όλους!

Νατάσα Δανιήλ
Φιλόλογος

SHARE
Γεννήθηκα στις 25 Ιουλίου του 1979 στην Καρδίτσα. Αποφοίτησα το 2002 από το τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και από τότε ζω και εργάζομαι στην Καρδίτσα. Το 2009 παντρεύτηκα και απέκτησα μια κόρη και το 2011 γεννήθηκε ο γιος μου. Από το 2009 ως το 2014 ολοκλήρωσα το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Σπουδές στην Εκπαίδευση» στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Γνωρίζω αγγλικά, γαλλικά και ιταλικά και τον ελεύθερό μου χρόνο ζωγραφίζω.