Πανελλήνιες- Έκθεση: Δέκα πράγματα που ΔΕΝ πρέπει να κάνετε!

Πανελλήνιες- Έκθεση: Δέκα πράγματα που ΔΕΝ πρέπει να κάνετε!

Ακολουθείστε τη μέση οδό και μη λέτε πάντα την αλήθεια…

Η ώρα των πανελληνίων πλησιάζει! Σε τέσσερις μέρες (πέντε για το ΕΠΑΛ) οι υποψήφιοι θα εξεταστείτε στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Παρακάτω υπάρχουν κάποιες συμβουλές σχετικά με το τι πρέπει να αποφύγετε κυρίως όσον αφορά το ύφος και τη στάση σας στην παραγωγή λόγου:

1. Μην φανείτε ρατσιστής!

Για παράδειγμα, σε καμία περίπτωση μη χρησιμοποιήσετε λέξεις υποτιμητικές, όπως «κατώτεροι, μη φυσιολογικοί κτλ», όταν μιλάτε για άτομα με ειδικές ανάγκες. Χρησιμοποιήστε λέξεις όπως «άτομα με νοητική υστέρηση ή κινητικά προβλήματα» και «αναπηρικό αμαξίδιο» αντί «καροτσάκι»! Θυμηθείτε επίσης ότι υπάρχουν διαφορετικές μορφές και ποσοστά αναπηρίας. Σε έκθεση για την τρίτη ηλικία μη γράφετε «γέροι/γριές», αλλά «άτομα τρίτης ηλικίας, γεροντότεροι, μεγαλύτεροι κτλ» κοκ. Μη μιλάτε αρνητικά για αλλοδαπούς ή όποιον διαφέρει από εσάς.

2. Μη γράφετε έτσι ώστε να φαίνεται το φύλο σας!

Σε μία έκθεση για τα δικαιώματα των γυναικών, αν είστε γυναίκα, μην υποστηρίζετε τις γυναίκες έκδηλα. Μη γράφετε για παράδειγμα «όλες οι γυναίκες οφείλουμε», αλλά «οι γυναίκες οφείλουν», μη γράφετε «έχουμε πέσει θύματα σεξισμού» ή «πρέπει να διεκδικήσουμε», αλλά «οι γυναίκες έχουν πέσει θύματα σεξισμού» ή «πρέπει να διεκδικήσουν». Είναι καλό να φαίνεστε αμερόληπτοι-ες.

3. Μην παίρνετε πολιτική θέση!

Στην ζωή σας υποστηρίξτε οποιοδήποτε κόμμα θέλετε, στην έκθεση όμως μην το δείχνετε! Φανείτε υποστηρικτές μιας δημοκρατικής και ευνομούμενης κοινωνίας όπου όλοι είναι ίσοι και στηρίξτε την ελευθερία λόγου!

4. Μη φανατίζεστε!

Ακόμη κι αν στη ζωή σας υποστηρίζετε ακραίες θέσεις σε οποιοδήποτε θέμα, δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να το δείξετε. Μην παρουσιάσετε θέσεις πχ υπέρ του χουλιγκανισμού ή κατά των ομοφυλοφίλων ή κατά των παραδόσεων, των εθίμων, των μουσείων, της τέχνης κτλ!

5. Μην κατηγορείτε τους μεγαλύτερους!

Είτε αναφέρεστε σε Υπουργούς, είτε στην τρίτη ηλικία, είτε στους καθηγητές, είτε στους γονείς, φανείτε διαλλακτικοί. Σε μια έκθεση για το «χάσμα γενεών» πχ μην κατηγορείτε μόνο τους γονείς. Πάντα φέρουν μερίδιο ευθύνης και οι δύο πλευρές! Είναι κλασικό λάθος σε τέτοιες εκθέσεις να θέτετε τους νέους στο «απυρόβλητο» και να παρουσιάζετε στους τρόπους αντιμετώπισης μόνο όσα πρέπει να βελτιώσουν οι μεγάλοι.

6. Μη λέτε πάντα αλήθεια!

Είναι γεγονός για παράδειγμα ότι στο θέμα «ψυχαγωγία» τα μπουζούκια και τα κλαμπ/κέντρα διασκέδασης θεωρούνται μορφή «κακής/νόθης ψυχαγωγίας». Αν και σχεδόν όλοι σας πηγαίνετε σε αυτά, στην έκθεση πρέπει να πείτε ότι είναι ανούσιο να πηγαίνει κανείς σε τέτοιους χώρους. Αναλόγως, οφείλετε να πείτε πόσο βλαβερές συνέπειες έχουν το διαδίκτυο, τα κινητά, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, η τηλεόραση, άσχετο με το αν τα χρησιμοποιείτε και σας αρέσουν!

7. Μην είστε υπερ-αισιόδοξοι!

Μην παρουσιάζετε σε τρόπους αντιμετώπισης ότι όλα μπορούν να αλλάξουν προς το καλύτερο εύκολα ή αυτόματα. Ακολουθείστε μια μέση οδό. Πείτε πχ «Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξυμμένο στην εποχή μας, αλλά υπάρχουν τρόποι που μπορούν να βοηθήσουν, ώστε να αμβλυνθεί» και όχι «το πρόβλημα μπορεί να λυθεί». Η επίλυση των προβλημάτων είναι συνήθως ανέφικτη, ενώ ο περιορισμός τους εφικτός! Παρουσιάστε λοιπόν την σύγχρονη κοινωνία και όχι μια «ουτοπία»!

8. Μην είστε καταστροφολόγοι!

Ακόμη κι αν πιστεύετε ότι η επίλυση ενός προβλήματος είναι αδύνατη, πρέπει να γράψετε ότι μπορεί να υπάρξει βελτίωση. Πχ σε μια έκθεση για το περιβάλλον μην αναφέρετε ότι ο άνθρωπος θα συνεχίσει να μολύνει τον πλανήτη μέχρι να τον καταστρέψει! Πώς θα παρουσιάσετε τρόπους αντιμετώπισης, αν έχετε υποστηρίξει κάτι τέτοιο;

9. Μην ηθικολογείτε!

Μην γράφετε σα να είστε οι απόλυτα ηθικοί που θέλετε το καλύτερο για αυτόν τον κόσμο, ενώ όλοι οι γύρω σας κάνουν τα πάντα για να τον καταστρέψουν. Ίσως φανείτε λίγο αλαζόνες. «Μπείτε» μέσα στο πρόβλημα, όλοι φέρουμε ευθύνη.

10. Μην προσπαθείτε να εντυπωσιάσετε!

Δεν κάνετε επίδειξη γνώσεων σε μια έκθεση. Καλό θα ήταν να μη χρησιμοποιείτε χρονολογικά στοιχεία ή γνώσεις από άλλα μαθήματα. Ο διορθωτής δε θέλει να εντυπωσιαστεί από τις επιστημονικές σας γνώσεις. Θα βαθμολογηθείτε για την ικανότητά σας στη διατύπωση, στην παρουσίαση ιδεών, στη δομή, στη λογική σας συνέχεια. Μη χρησιμοποιείτε λέξεις ή φράσεις που δεν ξέρετε τι σημαίνουν!

Γράψτε στην έκθεση έτσι όπως «πρέπει» και επαναστατείτε μετά! Παρουσιάστε χωρίς περιορισμούς τις απόψεις σας όχι στις Πανελλήνιες, αλλά άλλες στιγμές, μιλώντας με φίλους, γράφοντας σε ένα blog, στο facebook, σε μια εφημερίδα, σε ένα ημερολόγιο! Στις πανελλήνιες ακολουθείστε τη μέση οδό θέτοντας προϋποθέσεις σε οτιδήποτε γράφετε!

Και μιας και τόσο πολύ αναφέρθηκα στα παραδείγματά μου σε τρόπους αντιμετώπισης μην ξεχνάτε την ανθρωπιστική παιδεία. Επίσης, καλό θα ήταν να σκεφτείτε αν το ζήτημα μπορεί να αντιμετωπιστεί και από παγκόσμιους φορείς (πχ φτώχεια) και ακολουθείστε την πορεία από το γενικό στο ειδικό: Συνεργασία λαών, Πολιτεία/Κράτος/Νόμοι, ΜΜΕ, Εκπαίδευση και Πνευματικοί Άνθρωποι και τέλος άτομο. Εν κατακλείδι, αν το απαιτεί το θέμα, μην ξεχάσετε να κάνετε το διαχωρισμό μεταξύ αναπτυγμένων και μη χωρών (πχ καταπάτηση των δικαιωμάτων του παιδιού ή αναλφαβητισμός).

Καλή Επιτυχία!!

Νατάσα Δανιήλ

Φιλόλογος

 

 

 

SHARE
Γεννήθηκα στις 25 Ιουλίου του 1979 στην Καρδίτσα. Αποφοίτησα το 2002 από το τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και από τότε ζω και εργάζομαι στην Καρδίτσα. Το 2009 παντρεύτηκα και απέκτησα μια κόρη και το 2011 γεννήθηκε ο γιος μου. Από το 2009 ως το 2014 ολοκλήρωσα το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Σπουδές στην Εκπαίδευση» στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Γνωρίζω αγγλικά, γαλλικά και ιταλικά και τον ελεύθερό μου χρόνο ζωγραφίζω.