Social Media για επιστήμονες

Social Media για επιστήμονες

Social Media για επιστήμονες

Δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι πλέον ζούμε στην εποχή των Social Media, του Facebook και του Twitter, στο κυνήγι του like και της καλύτερης selfie. Φυσικά από το χώρο των social media δεν θα μπορούσε να λείπει και ο επιστημονικός κόσμος, καθώς η επικοινωνία ανάμεσα σε φυσικά πρόσωπα, η ανταλλαγή ιδεών και εργασίων και η ταχεία ενημέρωση είναι βασικά σημεία της καθημερινότητας του επιστήμονα. Και ως ένα μεγάλο βαθμό, οι διάφορες ιστοσελίδες επιστημονικής δικτύωσης προσφέρουν όλα αυτά, και πολλά άλλα πλεονεκτήματα.

Όπως αναφέρουν οι H. Bik & M. Goldstein, «Τα εργαλεία των online social media μπορούν να είναι από τις πιο αποδοτικές πηγές πληροφόρησης για τους επιστήμονες, ΑΝ γνωρίζεις πως να τα χρησιμοποιήσεις»
Πηγή: Bik HM, Goldstein MC (2013) An Introduction to Social Media for Scientists. PLoSBiol 11(4): e1001535. doi:10.1371/journal.pbio.1001535

Στην εργασία αυτή όμως αναφέρονται στην ουσία τρόποι να χρησιμοποιήσεις ευρέως διαδεδομένα μέσα (π.χ. Facebook, Twitter, Pinterest) με ένα τρόπο που να βοηθά τον χρήστη να ξεφύγει από το συνηθισμένο «θόρυβο» που δημιουργούν οι εκατομμύρια συνδεδεμένοι χρήστες. Για αυτό το λόγο έχουν δημιουργηθεί ειδικά sites που προσφέρουν σύνδεση μόνο με επιστήμονες (φυσικά πρόσωπα, οργανισμούς, περιοδικά), τα οποία φυσικά απαιτούν μόνο ένα λογαριασμό email για να ενεργοποιηθούν. Ανάμεσα στις διάφορες επιλογές, επιλέγω να εστιάσω στα δύο ίσως πιο διαδεδομένα, το academia.edu και το researchgate.net.

Και οι δύο πλατφόρμες έχουν ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά:

1| Σου επιτρέπουν να ανεβάσεις στοιχεία για το πανεπιστήμιο/οργανισμό που φοιτείς ή εργάζεσαι.

2| Μπορείς να «ακολουθήσεις» κάποιον συνάδελφο και να σε «ακολουθήσουν». Εφόσον αυτό συμβαίνει λαμβάνεις ενημερώσεις για τη δραστηριότητα του προσώπου που ακολουθείς.

3| Μπορείς να λάβεις και να στείλεις απευθείας προσωπικά μηνύματα, τα οποία φυσικά δεν φαίνονται σε όλους, παρά μόνο στα πρόσωπα που επικοινωνούν.

4| Μπορείς να «ανεβάσεις» επιστημονικές εργασίες, συνήθως σε μορφή pdf. Αυτές τις εργασίες συνήθως μπορεί ο χρήστης να τις «κατεβάσει», ανεξαρτήτως εάν σε «ακολουθεί» ή όχι. Σε αρκετές περιπτώσεις οι εργασίες περιλαμβάνουν μόνο τον τίτλο και την περίληψη και παραθέτουν σύνδεσμο για να τις κατεβάσεις απευθείας από το επιστημονικό περιοδικό.

5| Ειδοποιήσεις για πιθανές δουλειές/υποτροφίες ανάλογα με τα ενδιαφέροντα.

ev

Πέρα όμως από αυτά τα βασικά κοινά σημεία, που είναι τα ελάχιστα που μπορεί να ζητήσει ο κάθε επιστήμονας, οι δύο αυτές βασικές επιλογές έχουν ορισμένα επιπλέον στοιχεία/διαφορές.

ev 1

Α| Σου προσφέρει τη δυνατότητα να δημιουργήσεις όσες υπο-κατηγορίες θέλεις, με αποτέλεσμα να μπορείς να «ανεβάσεις» τα διάφορα σημεία του βιογραφικού σου και να τα τοποθετήσεις σε όσες υπο-κατηγορίες επιθυμείς.

Β| Έχει ένα πολύ ισχυρό εργαλείο «παρακολούθησης» των αναζητήσεων που οδηγούν στην προβολή του «προφίλ» σου. Αυτό ονομάζεται “Analytics” και αποσκοπεί σύμφωνα με τους δημιουργούς στην καλύτερη κατανοήση της δυναμικής της έρευνάς σου. Κατά την προσωπική μου άποψη είναι ένα πρώτης τάξεως εργαλείο “ψευτο-gossip”, καθώς μπορείς να δείς: ποιος «κατέβασε» τις εργασίες σου (εάν έχει λογαριασμό) – ποιος σε αναζήτησε (εάν έχει λογαριασμό) – με ποια keywords/από ποια sites σε αναζήτησαν – από ποιες χώρες σε αναζήτησαν – στατιστικά downloads κ.λ.π.

Γ| Προσθήκη ενδιαφερόντων/ικανοτήτων που καθορίζουν την «αναγνωσιμότητα» που θέλεις να έχεις. Ανάλογα με αυτά λαμβάνεις νέα, εργασίες κ.λ.π.. Μόνο ο χρήστης μπορεί να καθορίσει τα ενδιαφέροντα/ικανότητες του/της.

Δ| Τα νέα (ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και ακόλουθους) είναι όλα μαζί σε χρονολογική σειρά.

ev 2

Α| Υπάρχουν μόνο 5 κατηγορίες [Articles (Άρθρα), Conference Papers (Εργασίες συνεδρίων), Datasets (Σετ δεδομένων), Full-Texts (Κείμενα), Other Research (Λοιπά)]. Βέβαια αυτά είναι συνήθως όσα θα χρειαστείς, αλλά αυτό οδηγεί σε ένα ανομοιόμορφο σύνολο αρχείων στην κατηγορία Other Research.

Β| Η καρτέλα των Στατιστικών είναι πιο τυποποιημένη και δείχνει μόνο διαγράμματα και τις χώρες από όπους σημειώθηκε αναζήτηση.

Γ| Παροχή Ικανοτήτων (Skills) και από τον χρήστη αλλά και από τους υπόλοιπους. Κάθε φορά που ανοίγεις την κεντρική καρτέλα, το site σε ρωτάει: «έχει ο Χ επιστήμονας την Y ικανότητα?». Εάν απαντήσεις ναι, τότε ο χρήστης ενημερώνεται ότι: «ο Ζ επιστήμονας σε αναγνώρισε ότι έχεις την Υ ικανότητα». Εάν το δεχτείς, τότε αυτή η ικανότητα ενσωματώνεται στο προφίλ σου. Αυτό από κάποια στιγμή και μετά καταντά ενοχλητικό κατά την προσωπική μου άποψη.

Δ| Τα νέα χωρίζονται σε κατηγορίες (αναλόγα με τα ενδιαφέροντα – ανάλογα με τους ακόλουθους – ανάλογα με το δίκτυό σου).

Ε| Ύπαρξη Δεικτών. Στην επιστήμη υπάρχουν διάφοροι δείκτες που συμβολίζουν ή υποδεικνύουν τον αντίκτυπο που δημιουργεί ο επιστήμονας. Κυρίως έχει να κάνει με τον αριθμό των εργασιών και των αριθμό των αναφορών. Ο πιο διαδεδομένος δείκτης είναι ο h-index [π.χ. εάν έχεις δείκτη 5, σημαίνει ότι τουλάχιστον 5 εργασίες σου έχουν αναφερθεί τουλάχιστον 5 φορές – προσοχή αυτός ο δείκτης δεν θα έδειχνε εάν κάποια είχε αναφερθεί 1000 φορές!]. Το RG έχει δύο δείκτες. Τα «impact points» είναι το άθροισμα των impact factor των περιοδικών που έχεις δημοσιεύσει. Το «RG score» είναι ένας συνδυασμός του επιστημονικού έργου με τη δραστηριότητα στο site (απαντήσεις σε ερωτήσεις κ.λ.π.).

Ζ| Δυνατότητα εξαγωγής του profilσε βιογραφικό.

Συμπερασματικά>>

To academia είναι περισσότερο κοντά σε ένα online βιογραφικό με τη δυνατότητα να το τροποποιήσεις όπως επιθυμείς και με ένα πολύ ισχυρό εργαλείο παρακολούθησης της αναζήτησης των εργασιών σου. Αντίθετα το RG είναι λιγότερο«ζωντανό» σε δομή, αλλά είναι πολύ περισσότερο interactive. Επιπλέον η παρουσία δεικτών είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Οι περισσότεροι επιστήμονες χρησιμοποιούν και τα δύο.

Μια άλλη πλατφόρμα που χρησιμοποιείται κυρίως από τους «σκληροπυρηνικούς» των email και όσους ενδιαφέρονται κυρίως στην ανταλλαγή αρχείων είναι τα Google Groups, όπου ο χρήστης είναι γραμμένος σε μια ομάδα με ένα καθορισμένο όνομα-ηλεκτρονική διεύθυνση και λαμβάνει email για όλες τις δραστηριότητες. Με αυτόν τον τρόπο, εάν θέλεις π.χ. να στείλεις μια εργασία ή ένα μήνυμα σε όλους, το στέλνεις απλώς στη διεύθυνση της ομάδας και αυτόματα πάει σε όλα τα μέλη. Αυτό δημιουργεί επίσης ένα περιβάλλον τύπου forum και πολλά από αυτά που είναι ανοιχτά σε όλους χρησιμοποιούνται ως χώροι οδηγιών για τη χρήση π.χ. ειδικών προγραμμάτων κ.α..

Κατά τη γνώμη μου, site ειδικά για επιστήμονες είναι περισσότερο εύχρηστα από την προσαρμογή άλλων εφαρμογών που στοχεύουν στην κοινωνική δικτύωση στον επιστημονικό κόσμο. Κλείνοντας θα ήθελα να προτείνω να διαβάσετε οπωσδήποτε το βιβλίο «Συνδεδεμένοι».

8_Social Media

 

SHARE
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Καρδίτσα. Από πολύ νωρίς έδειξα ενδιαφέρον στις Επιστήμες της Γης και ακολούθησα τον κλάδο των Θετικών Επιστημών, σπουδάζοντας Γεωλογία, Τεκτονική & Στρωματογραφία στο Τμήμα Γεωλογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Απέκτησα το διδακτορικό μου στην Παλαιοντολογία το Φεβρουάριο του 2015 με ειδίκευση στη μελέτη των απολιθωμένων χελωνών της Ελλάδας και της Ευρώπης. Από το 2011 έχω δημοσιεύσει πάνω από 10 επιστημονικά άρθρα σε διεθνή περιοδικά, τόμους βιβλίων, τόμους συνεδρίων και εκλαϊκευμένα περιοδικά. Έχω συμμετάσχει σε πάνω από 15 παλαιοντολογικές ανασκαφές στην Ελλάδα, Ισπανία και Παταγονία. Θεωρώ ως κρίσιμο σημείο την επικοινωνία της επιστήμης, και για αυτό το λόγο έχω συμβάλλει στην ανάπτυξη 14 παλαιοντολογικών εκθέσεων/μουσείων στη Βόρεια Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή εργάζομαι ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Museo Paleontológico Egidio Feruglio (Trelew, Chubut, Patagonia, Argentina).