Απάντηση στην ανακοίνωση της παράταξης «Δρόμοι Ανατροπής για τη Θεσσαλία» για τα...

Απάντηση στην ανακοίνωση της παράταξης «Δρόμοι Ανατροπής για τη Θεσσαλία» για τα έργα των παρακάμψεων σε Αρτεσιανό και Ριζοβούνι

Απάντηση στην ανακοίνωση της παράταξης «Δρόμοι Ανατροπής για τη Θεσσαλία» για τα έργα των παρακάμψεων σε Αρτεσιανό και Ριζοβούνι

• Απάντηση στην ανακοίνωση της παράταξης «Δρόμοι Ανατροπής για τη Θεσσαλία» για τα έργα των παρακάμψεων σε Αρτεσιανό και Ριζοβούνι

• Β. Τσιάκος: «Είστε συνηθισμένοι να πουλάτε επικοινωνιακά φύκια για πολιτικά μεταξωτές κορδέλες»

Απαντώντας σε σχετική ανακοίνωση της παράταξης «Δρόμοι Ανατροπής για τη Θεσσαλία» για τα έργα των παρακάμψεων σε Αρετσιανό και Ριζοβούνι, ο αντιπεριφερειάρχης Καρδίτσας κ. Βασίλης Τσιάκος δήλωσε τα εξής:

Προξένησε κατάφωρα αρνητική εντύπωση σε όσους παρακολουθούν τις εξελίξεις της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης το γεγονός ότι οι περιφερειακοί σύμβουλοι του συνδυασμού «Δρόμος Ανατροπής» κ.κ. Σ. Αναστασόπουλος, Η. Διώτη και Γ. Σταμπουλής, μια εβδομάδα μετά τη συζήτηση της ερώτησης που κατέθεσαν στο Περιφερειακό Συμβούλιο για το θέμα των παρακάμψεων Αρτεσιανού και Ριζοβουνίου, επανέρχονται στο θέμα και πάλι δια του τύπου, γνωστή ασθένεια των λαϊκιστών ειδικά όταν το πολιτικό κόστος πέφτει βαρύ στους ώμους τους.

Αναμασώντας τα ίδια και τα ίδια σε ένα κείμενο που βρίθει ανακριβειών, αστήρικτων υπαινιγμών και απαράδεκτων πολιτικών αναφορών, διαστρεβλώνουν με βάναυσο τρόπο την αλήθεια και την πραγματικότητα, διακατεχόμενοι από μία ψευδαισθησιογόνο «εγωγνωσία». Οι «καταγγελίες» τους είναι γεμάτες πομφόλυγες για δημιουργία εντυπώσεων και πολύ λιγότερο με ουσία, γιατί δυστυχώς γι’ αυτούς, η ουσία είναι και ξεκάθαρη και σκληρή απέναντί τους.

Όσοι παρακολουθούν τα τεκταινόμενα του Περιφερειακού Συμβουλίου, γνωρίζουν πολύ καλά ότι την προηγούμενη Τετάρτη, συζητήθηκε η ερώτηση για τις παρακάμψεις του συνδυασμού «Δρόμος Ανατροπής» στην συνεδρίαση του Σώματος. Οι υπογράφοντες την ερώτηση άκουσαν την εμπεριστατωμένη και αναλυτική απάντηση του περιφερειάρχη κ. Αγοραστού χωρίς να προβάλουν καμία ένσταση, χωρίς να διαφωνήσουν με τα λεγόμενα του Περιφερειάρχη, αποδεχόμενοι στην ουσία την απάντηση που πήραν.

Μια εβδομάδα μετά επανέρχονται δια του τύπου στο θέμα, προφανώς επειδή το θεωρούν πρόσφορο για στείρα αντιπολίτευση, με χαρακτηριστικά νεολαϊκισμού και σκόπιμης ασάφειας. Εκτός βέβαια και αν ισχύει αυτό που φημολογείται σε όσους γνωρίζουν τα τεκταινόμενα. Πως δηλαδή οι απλήρωτοι εργαζόμενοι στο έργο απευθύνθηκαν στον περιφερειακό σύμβουλο και Γραμματέα της Νομαρχιακής Επιτροπής Καρδίτσας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αναστασόπουλο πριν από μερικές εβδομάδες και του ζήτησαν η κυβέρνηση να δώσει λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν με τον υπεργολάβο, ο κ. Αναστασόπουλος για να θολώσει τα νερά και το ποιος έχει την ευθύνη έγραψε την ερώτηση την οποία συνυπέγραψαν οι δύο άλλοι σύμβουλοι της παράταξής του σε μία απέλπιδα προσπάθεια να εμφανίσει το άσπρο ως μαύρο. Προφανώς έτσι αισθάνεται πως προστατεύει την κυβέρνηση την οποία το κόμμα του έχει σχηματίσει.

Αλλά αφού επιμένουν οι περιφερειακοί σύμβουλοι του «Δρόμου Ανατροπής» και κάνουν πως δεν κατάλαβαν τι έχει συμβεί, είμαστε αναγκασμένοι να «φρεσκάρουμε» την κοντή μνήμη τους και να επαναλάβουμε το ιστορικό της υπόθεσης με ακράδαντα στοιχεία που αποδεικνύουν πως η περιφερειακή αρχή όχι μόνον δεν έχει κάτι να κρύψει, αλλά και ότι έπραξε υπέρ του δέοντος το χρέος της ώστε να μη χαθεί το συγκεκριμένο έργο και κατ’ επέκταση οι θέσεις εργασίας.

Η Περιφέρεια ανέλαβε το έργο αυτό 1η Ιουλίου του 2011 αν και η σύμβαση είχε υπογραφεί πολύ νωρίτερα, την 1η Οκτωβρίου του 2010. Από τότε λοιπόν μέχρι την 1/7/2011 γιατί κανείς από όσους σήμερα κόπτονται δεν ασχολήθηκαν με το θέμα; Μήπως γνώριζαν κάτι ή μήπως ήθελαν να κρύψουν κάτι;

Μέχρι 1/7/2011 δεν είχε γίνει τίποτε. Ο κατασκευαστής ζητούσε να φύγει από το έργο και έκανε συνεχώς αιτήσεις διακοπής των εργασιών, γιατί μέχρι εκείνη τη στιγμή υπήρχαν προβλήματα.

Η Περιφέρεια βρέθηκε μπροστά σε ένα ξεκάθαρο δίλλημα: ή θα έπρεπε να βρει τρόπο να συνεχίσει το έργο ή να σταματήσει χωρίς να έχει καμία πιθανότητα να ενταχθεί στο μέλλον σε άλλο ευρωπαϊκό πλαίσιο στήριξης και να υλοποιηθεί. Τότε ως περιφερειακή αρχή είχαμε αναφερθεί δημοσίως σε όλες αυτές τις δυσμενείς εξελίξεις και είχαμε προκαλέσει σύσκεψη με τις τεχνικές υπηρεσίες της πρώην νομαρχίας Καρδίτσας οι οποίες είχαν κάνει τη μελέτη και το κτηματολογικό των απαλλοτριώσεων. Κανείς όμως δεν την αναλάμβανε την επίβλεψη του έργου, κανείς δεν έπαιρνε στα χέρια του την «καυτή πατάτα» γιατί παραδέχθηκαν ότι υπάρχει πρόβλημα στη μελέτη.

Κατά την έναρξη των εργασιών δεν υπήρχε η κήρυξη της απαλλοτρίωσης με συνέπεια διαθέσιμο μέτωπο εργασιών, μόνο των δημοτικών εκτάσεων των δύο παρακάμψεων.

Παρά την καθυστέρηση της διαδικασίας των απαλλοτριώσεων η απόδοση των ιδιωτικών εκτάσεων στον ανάδοχο έγινε με την διαδικασία της επίταξης και της συναίνεσης των ιδιοκτητών από τον Οκτώβριο του 2012 ( αρ. Δ12/5349/2-10-2012 απόφαση της Δ12,). Η δικάσιμη προσωρινή τιμή μονάδας για τις απαλλοτριώσεις ορίστηκε στις 11-12-2015.

Από την έναρξη της σύμβασης εντοπίστηκαν προβλήματα στην εφαρμογή της εγκεκριμένης μελέτης του έργου, που αφορούσαν κυρίως τη θεμελίωση τμήματος της οδού λόγω ύπαρξης υψηλού υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα και ξεκίνησαν οι διαδικασίες τροποποίησης της μελέτης προκειμένου να αντιμετωπιστούν. Εκπονήθηκε επιπλέον γεωτεχνική μελέτη που τεκμηρίωνε το μέγεθος του ανωτέρω προβλήματος.

Παράλληλα με ενέργειες της, η ΔΕΚΕ Θεσσαλίας ξεκίνησε την διαδικασία μετατόπισης των δικτύων ΔΕΗ, ΟΤΕ και ύδρευσης που βρίσκονταν στο εύρος κατάληψης του έργου.

Στις 19-5-2011 υποβλήθηκε από τον ανάδοχο στη Δ.Ε.Κ.Ε. Θεσσαλίας, αίτηση διάλυσης της σύμβασης, με την αιτιολογία ότι δεν έχουν κηρυχθεί οι απαλλοτριώσεις του έργου και ότι δεν υπάρχει διαθέσιμο μέτωπο εργασιών, η οποία στις 25/5/2011 απορρίφθηκε με (αρ. πρωτ. 1408/53938(σχετ.1358/52529)/24-05-2011) απόφαση της Δ.Ε.Κ.Ε. Θεσσαλίας και κρίθηκε ασύμφορη για το Δημόσιο διότι θα έπρεπε να καταβληθεί αποζημίωση στον ανάδοχο.

Στις 6/6/2011 υποβλήθηκε ένσταση από τον ανάδοχο κατά της ανωτέρω πράξης της ΔΕΚΕ, η οποία στις 1/8/2011(αρ. πρωτ. 741/1-8-2011) απορρίφθηκε από τη ΔΔΕ Θεσσαλίας.

Στις 24-10-2011 έγινε αίτηση θεραπείας του αναδόχου προς τον υπουργό ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ., για το ίδιο θέμα, η οποία απορρίφθηκε σιωπηρά.

Συμπερασματικά, τα προβλήματα οφείλονται:
• Στις απαλλοτριώσεις
• Στις μετατοπίσεις δικτύων ΟΚΩ (ΔΕΗ, ΟΤΕ αλλά παράλληλης εργολαβίας για τη μετατόπιση δικτύου Ύδρευσης)
• Στις αλλαγές της μελέτης για την αντιμετώπιση κατασκευαστικών προβλημάτων
• Στη μορφολογία της περιοχής των εκτελούμενων έργων, με υψηλό υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα του χειμερινούς μήνες και τους καλοκαιρινούς μήνες οι κατακλιζόμενες αποστραγγιστικές τάφρους που χρησιμοποιούνται ως αρδευτικές για τις καλλιέργειες της περιοχής οι οποίες διέρχονται από το εύρος κατάληψης του έργου.

Για την αντιμετώπιση κατασκευαστικών προβλημάτων του έργου, για τη θεμελίωση της οδού, αλλά και την κατασκευή παράπλευρου δικτύου στην παράκαμψη Αρτεσιανού καθ’ ότι η υπό κατασκευή οδός απέκλειε την πρόσβαση στις παρόδιες ιδιοκτησίες, που δεν προβλεπόταν καθόλου από την αρχικώς εγκεκριμένη μελέτη, απαιτήθηκαν τροποποιήσεις της εγκεκριμένης μελέτης του, οι οποίες επέφερε αύξηση των ποσοτήτων χωματουργικών εργασιών που δεν μπορούσαν να καλυφθούν από την αρχική σύμβαση του έργου.

Η Υπηρεσία έκρινε συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο την πρόταση σύναψης Συμπληρωματικής Σύμβασης για του κάτωθι λόγους:
1. Την μεγάλη έκπτωση της εργολαβίας (μέση τεκμαρτή έκπτωση 48,52%)
2. Την αποφυγή της διάλυσης της Αρχικής Σύμβασης με υπαιτιότητα του Κυρίου του έργου και κατά συνέπεια καταβολή αποζημίωσης στον Ανάδοχο (εργολάβο).
3. Η δημοπράτηση νέου έργου για τις υπολειπόμενες εργασίες θα κόστιζε επιπλέον του ποσού της Σ.Σ. στο Ελληνικό Δημόσιο, λόγω της αλλαγής των προδιαγραφών των ενσωματούμενων υλικών και λόγω αλλαγής των Ενιαίων τιμολογίων των Δημοσίων Έργων
4. Δεν υπήρχε δυνατότητα διαχωρισμού των εργασιών της υφιστάμενης και νέας εργολαβίας.
5. Η εκκαθάριση διαλυθείσας εργολαβίας και η επαναδημοπράτηση της, μέχρι την εγκατάσταση του νέου αναδόχου, θα απαιτούσε παύση εργασιών. Ενώ μέχρι την έγκριση της Σ.Σ. ο ανάδοχος εκτελούσε παράλληλα εργασίες, έστω και με μειωμένο ρυθμό.

Η σύναψη της Σ.Σ. του έργου κρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο με διαδικασία που διήρκησε 1 χρόνο , ώστε στις 2/12/2013 να υπογραφεί η 1η Συμπληρωματική Σύμβαση του έργου, με συνολική δαπάνη 2.360.000,00€.

Συμπερασματικά ο ανάδοχος έχει τη δυνατότητα υλοποίησης του έργου από τις 2/12/2013.

Για όλους του παραπάνω λόγους απαιτήθηκαν οι παρατάσεις του έργου, με τελική ημερομηνία περαίωσης εργασιών, την 31/10/2015 και δυνατότητα επέκτασής της ως την 31/12/2015, όπου λήγει το τρέχον χρηματοδοτικό πρόγραμμα (ΕΣΠΑ). Για την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου εντός του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, η Υπηρεσία εφαρμόζει την ισχύουσα νομοθεσία (Εντολές επίσπευσης εργασιών, Ειδικές Διαταγές, ….).

Σχετικά με τα προσκομιζόμενα υλικά από τον ανάδοχο που ενσωματώνονται στο έργο(όπως τα αναφερόμενα υλικά από το έργο στο Φανάρι), η Υπηρεσία τα ελέγχει με εργαστηριακούς ελέγχους ως προς την καταλληλότητά τους, ενώ η εξεύρεση των πηγών λήψης υλικών και η εξασφάλιση των απαιτούμενων αδειών για την χρήση τους, είναι αποκλειστικά στην ευθύνη του αναδόχου, σύμφωνα με τις συμβατικές του υποχρεώσεις (Ε.Σ.Υ. του έργου).

Επίσης η ποιότητα κατασκευής συνολικά του έργου τεκμηριώνεται από εργαστηριακούς ελέγχους που συνοδεύουν όλες τις φάσεις κατασκευής του καθώς και από τους εργαστηριακούς ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν ( 2 φορές ) και από τον ανεξάρτητο φορέα ΕΣΠΕΛ που κατέταξε το έργο στην κατηγορία i χωρίς παρατηρήσεις.

Όσο αφορά τους απλήρωτους εργαζομένους του έργου, τους οποίους κι εμείς γνωρίζουμε από τα δημοσιεύματα, έχουν απευθείας συναλλαγή με υπεργολάβο του αναδόχου του. Η Υπηρεσία μας δεν δύναται να εμπλακεί στην πληρωμή τους, όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία. Έχουν όμως γίνει επανειλημμένες συστάσεις στον ανάδοχο του έργου για τον υπεργολάβο του και την τακτοποίηση των τυχόν οικονομικών του εκκρεμοτήτων. Όμως τις πιέσεις που ασκήσαμε δεν τις διατυμπανίσαμε μέσω των μέσων ενημέρωσης γιατί πρώτον το θεωρήσαμε αυτονόητη υποχρέωση μας και δεύτερον δεν θέλαμε να καπηλευτούμε την αγωνία αυτών των ανθρώπων που προσπαθούν να διατηρήσουν την εργασία τους και παράλληλα να εξασφαλίσουν τα προς το ζην για τους ίδιους και της οικογένειες τους.

Όπως αναφέραμε και στην αρχική μας απάντηση, τον Ιούλιο του 2013 ενημερώσαμε σχετικά το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας για να πράξει τα δέοντα. Για λόγους που δεν γνωρίζουμε επίσημη απάντηση στην αναφορά μας (4098/4-7-2013) δεν πήραμε, όμως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πως υπήρξαν παρεμβάσεις.

Επειδή εμείς ως περιφερειακή αρχή αδυνατούμε να υποκαταστήσουμε τον θεσμικό και ουσιαστικό ρόλο του κεντρικού κράτους, αλλά και γιατί ως γνωστόν η κυβέρνηση η οποία εξελέγη με έντονη φιλεργατική ρητορεία έχει τον τελικό λόγο, αναμένουμε στο θέμα των απλήρωτων εργαζομένων τις δικές της ενέργειες μέσω των υπουργών της.

Ας ενημερώσει λοιπόν ο Περιφερειακός Σύμβουλος και Γραμματέας της Ν.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ στην Καρδίτσα κ. Αναστασόπουλος τους αρμόδιους υπουργούς για το πρόβλημα και ας πάρει τις σχετικές πρωτοβουλίες να το λύσει, καθώς εμείς ως Αιρετή Περιφέρεια είμαστε αναρμόδιοι. Βγήκαμε μπροστά όταν όλοι οι άλλοι κρύφτηκαν φοβούμενοι τη σωρεία προβλημάτων που προαναφέραμε, δώσαμε τη μάχη να μη χαθεί το έργο, αλλά εξαντλήσαμε το μέγιστο των δυνατοτήτων μας. Ξεκάθαρα πλέον, η ευθύνη των επιλογών, των αποφάσεων και της απρόσκοπτης χρηματοδότησης των έργων ανήκει στην κυβέρνηση.
Αποδεικνύεται πως ακόμη και αυτή τη στιγμή, αυτή την ώρα, μερικοί ενδιαφέρονται για τον εαυτό τους, το κόμμα ή την εξουσία περισσότερο απ’ όσο επιτρέπουν οι στιγμές.

SHARE