Παράλληλοι δρόμοι κυβέρνησης-δανειστών σε Εργασιακό, Ασφαλιστικό, Δημόσιο

Παράλληλοι δρόμοι κυβέρνησης-δανειστών σε Εργασιακό, Ασφαλιστικό, Δημόσιο

Παράλληλοι δρόμοι κυβέρνησης-δανειστών σε Εργασιακό, Ασφαλιστικό, Δημόσιο

Σε πλήρη σχεδόν αντίθεση βρίσκεται  το σχέδιο των δανειστών με το σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης σ’ ό,τι αφορά τις αλλαγές στο ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό, το Εργασιακό και το μισθολογικό του Δημοσίου τομέα.

Η αντίθεση αυτή είναι απόλυτη σ’ ο,τι αφορά τις κύριες και επικουρικές συντάξεις και το Επίδομα Αλληλεγγύης Συνταξιούχων και σχετική σ’ ο,τι αφορά την παραπέρα διοικητική ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων και τον περιορισμό των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων. Μεγάλη απόσταση σημειώνεται επίσης μεταξύ των δύο πλευρών στο Εργασιακό και στο μισθολογικό του Δημοσίου τομέα.

Τι προτείνει η ελληνική κυβέρνηση στους δανειστές και αντιστρόφως;

1. Ενοποιήσεις ταμείων

Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει  ενοποίηση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης να θεσμοθετηθεί εντός του 2015, αλλά να ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις εντός των επομένων τριών χρόνων. Η διαδικασία θα ενεργοποιηθεί προκειμένου τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης να γίνουν τρία (σ.σ. από 16 που είναι σήμερα). Την 31η Δεκεμβρίου του 2016 θα έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της λειτουργικής ενοποίησης. Θα υπάρξει μείωση 30% στο συνολικό και μισθολογικό κόστος. Επιπροσθέτως, μπορεί να μειωθούν παραπέρα τα λειτουργικά κόστη μέσω μίας πιο αποτελεσματικής διαχείρισης των ταμειακών πηγών.

Οι δανειστές από την πλευρά τους, στο δικό τους σχέδιο, επισημαίνουν πως το Σεπτέμβριο του 2015 οι αρχές πρέπει να προχωρήσουν στην ενοποίηση των ταμείων.

2. Κωδικοποίηση ασφαλιστικής ενοποίησης

Η κυβέρνηση προτείνει την κωδικοποίηση της ασφαλιστικής νομοθεσίας θα έχει ολοκληρωθεί στο άμεσο μέλλον και θα ανταποκριθεί στη νέα οργάνωση και τη νέο πιο ενσωματωμένο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.

Οι δανειστές δεν τοποθετούνται επ’ αυτού.

3. Ρήτρα μηδενικού ελλείμματος  και νέος τρόπος υπολογισμού κύριων συντάξεων

Η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης θα ανασταλεί για το 2015 -16 και σε κάθε περίπτωση μέχρι το νέο συνταξιοδοτικό σύστημα να έχει εγκαθιδρυθεί, σύμφωνα με το σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης. Επίσης η ελληνική πλευρά ζητά να  ανασταλεί η εφαρμογή του νόμου 3863/2010 για το 2015 που αφορά τη νέα μέθοδο υπολογισμού των κύριων συντάξεων. Η Ελλάδα, αναφέρεται στο σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης,  έχει ήδη ετοιμάσει νέα αναλογιστική μελέτη για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης το 2015 – 16 για τη συνολική μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου κοινωνικής ασφάλισης.

Από την πλευρά τους οι δανειστές τονίζουν πως οι ελληνικές αρχές είναι δεσμευμένες να εφαρμόσουν τις συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις του 2010 και του 2012, ενώ πρέπει να γίνουν  παραπέρα βήματα για τη βελτίωση του συνταξιοδοτικού συστήματος έτσι ώστε να υπάρξει εξοικονόμηση γύρω στο 1% του ΑΕΠ το 2016 -17.

4. Πρόωρες συνταξιοδοτήσεις

Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει,  για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, να υπάρξει πρόβλεψη για τη σταδιακή υιοθέτηση κανόνων πρόωρης συνταξιοδότησης στο όριο των 62 ετών. Από αυτήν την αλλαγή κανένα από τα θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα δεν θα επηρεαστεί.  Δεν θα επηρεαστούν, επίσης, ειδικές κατηγορίες της πρόωρης συνταξιοδότησης (Βαρέα και Ανθυγιεινά, μητέρες με ανήλικα, μητέρες με παιδιά ΑμεΑ κλπ.). Η προσαρμογή θα γίνει σταδιακά από την 1η Ιανουαρίου του 2016 και ειδικά κατά την περίοδο μεταξύ 1ης Φεβρουαρίου 2016 έως το 2022. Ένα εξάμηνο θα προστίθεται κάθε χρόνο στα παρόντα ειδικά ηλικιακά όρια. Μετά το 2022, θα προστίθεται ένας χρόνο ετησίως στα αντίστοιχα όρια ηλικίας. Προβλέπεται επίσης, πέναλτι 10% σε όποιον επιλέξει να βγει νωρίτερα στη σύνταξη.

Οι δανειστές ζητούν περιορισμών των όρων της πρόωρης συνταξιοδότησης.

5. ΕΚΑΣ-εισφορές υγείας συνταξιούχων – παροχές

Οι δανειστές ζητούν κατάργηση του Επιδόματος Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΚΑΣ),  αύξηση των εισφορών υγείας για τους συνταξιούχους αλλά και στενότερη σύνδεση εισφορών – παροχών.

Η κυβέρνηση διαφωνεί με όλα τα παραπάνω.

6. Εργασιακό

Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει να  επαναφέρει τις διαδικασίες συλλογικών διαπραγματεύσεων σύμφωνα με τους  όρους που ισχύουν σε άλλες χώρες -μέλη της ΕΕ και με βάση ένα σχέδιο το οποίο θα εγκριθεί από τον Διεθνή Οργανισμό Εργασίας (ILO).

Το σχέδιο νόμου θα τεθεί υπό διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και θα συσχετιστεί με τις μοντέρνες πρακτικές των χωρών της ΕΕ που αφορούν τη ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων. Μέσα στον ίδιο νόμο, σύμφωνα με το ελληνικό σχέδιο, προβλέπεται ότι τα επίπεδα του κατώτατου μισθού και των αμοιβών των εργατών του ιδιωτικού τομέα θα αυξηθούν σταδιακά μέχρι το τέλος του 2016 στα επίπεδα του 2010. Πιο πριν θα υπάρξει ελεύθερη συλλογική διαπραγμάτευση.

Οι δανειστές τονίζουν πως οι ελληνικές αρχές πρέπει επίσης να κάνουν πιο ελαστική και πιο αποτελεσματική την αγορά εργασίας και ότι πρέπει να προχωρήσουν  στην αναθεώρηση των υπαρχόντων πλαισίων που διέπουν  τις ομαδικές απολύσεις, τη συνδικαλιστική δράση και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις (λαμβάνοντας υπόψη τις καλύτερες πρακτικές στην Ευρώπη).

Η οργάνωση και τα χρονοδιαγράμματα αυτών των αλλαγών πρέπει να καθοριστούν σε συνεννόηση με τους θεσμούς, σημειώνεται στο σχέδιο των δανειστών.

Εξάλλου, οι δανειστές ζητούν να μην υπάρξει καμία αλλαγή στο τρέχον πλαίσιο συλλογικών διαπραγματεύσεων πριν τα τέλη του 2015. Κάθε αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο του εργασιακού θα υιοθετηθεί σε συμφωνία με την Κομισιόν, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ, σημειώνεται.

7. Μισθοί δημοσίου

Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει την ενεργοποίηση και την εφαρμογή του νόμου για τα μη – μισθολογικά επιδόματα, αλλά και την προετοιμασία, ενεργοποίηση και εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2016 του ενιαίου μισθολογίου που θα δημιουργηθεί με βάση τις παρακάτω έξι γενικές αρχές:

– Κανόνας προσλήψεων 1:2 (αποχωρήσεις) από το 2016, με την πλειοψηφία των προσλήψεων να αφορά αποφοίτους πανεπιστημίων (70%).
– Αποκατάσταση της βαθμολογικής εξέλιξης και σταδιακή καταβολή όσων χρημάτων δικαιούνται οι εν λόγω υπάλληλοι («ωριμάνσεις») από το δεύτερο μισό του 2016.
– Ίδια αμοιβή για ίδια εργασία σε κάθε δημόσια υπηρεσία
– Σύνδεση βαθμολόγησης με τις θέσεις ευθύνης
– Όχι άλλες μειώσεις στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων.
– Νέο ενιαίο μισθολόγιο από τις 31 Δεκεμβρίου 2015.

Από την πλευρά τους οι δανειστές, επισημαίνουν πως οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να υιοθετήσουν νομοθεσία που θα προβλέπει τη θέσπιση ενός μισθολογίου στο Δημόσιο (μέχρι το Νοέμβριο του 2015) που θα είναι προσαρμοσμένο στους στόχους της μισθολογικής δαπάνης και θα συνδέεται με τις δεξιότητες και τις επιδόσεις του προσωπικού.

Στόχος, σύμφωνα με τους δανειστές, είναι να πέσουν οι μισθοί σαν ποσοστό του ΑΕΠ μέχρι το 2019, όπως θα προβλέπεται στο νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.

Τα μη-μισθολογικά επιδόματα θα ευθυγραμμιστούν με εκείνα της δημόσιας διοίκησης σε χώρες –μέλη της ΕΕ, αναφέρεται στο ίδιο ντοκουμέντο.

Του Δημήτρη Κατσαγάνη για το www.capital.gr