Τροφική Δυσανεξία : Αλήθεια ή ψέματα ;

Τροφική Δυσανεξία : Αλήθεια ή ψέματα ;

Τροφική Δυσανεξία : Αλήθεια ή ψέματα ;

Όλος ο κόσμος της Showbiz αλλά και ο μέσος καταναλωτής κατέφυγε τα τελευταία 2 χρόνια σε Ινστιτούτα και Κέντρα Αδυνατίσματος που έναντι αδράς αμοιβής τους παρείχαν «τεστ τροφικής δυσανεξίας» υποσχόμενα απώλεια βάρους. Πόσοι όμως είχαν αποτελέσματα; Η επιστημονική απάντηση είναι ως εξής: ΚΑΝΕΙΣ! Και τώρα αναρωτιέστε…μα ο Τάδε Γνωστός μου έχασε βάρος…. Πρακτικά σκεπτόμενη συλλογίζομαι….αν ένας άνθρωπος καταναλώνει 2 φέτες ψωμί ημερησίως, συνοδευτικά με κριτσινάκια, ένα κομμάτι κείκ της μαμάς του και 1-2 πίτες απο το σουβλατζίδικο της γειτονιάς και ξαφνικά ένας «ειδικός» του πει ότι «Εχεις δυσανεξία στο αλεύρι, άρα πρέπει να σταματήσεις να τρώς οτιδήποτε το περιέχει», τότε ποιο είναι το αποτέλεσμα; Πολύ απλά η ημερήσια κατανάλωση θερμίδων μειώνεται κατακόρυφα, άρα και το βάρος θα μειωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα. Τελικά, είχε δυσανεξία ή πολύ απλά το θερμιδικό ισοζύγιο ήταν θετικό; Η απόφαση δική σας…

Τα πιο συνηθισμένα παραδείγματα τροφικής δυσανεξίας, είναι:

δυσανεξία στη λακτόζη: το άτομο δεν μπορεί να διασπάσει το σάκχαρο του γάλακτος που καλείται λακτόζη είτε λόγο έλλειψης του κατάλληλου ενζύμου (λακτάση) είτε λόγο μειωμένης δραστικότητας του. Τα συμπτώματα που παρουσιάζονται είναι αίσθηση έντονου φουσκώματος, παραγωγή αερίων, συσπάσεις του πεπτικού σωλήνα και διάρροια

δυσανεξία στη γλουτένη: Ο οργανισμός του ατόμου εκλαμβάνει την γλουτένη ως «τοξικό» παράγοντα, με αποτέλεσμα την καταστροφή τμημάτων του εντέρου, ουσιαστικών για την διεργασία της απορρόφησης. Η πρωτείνη γλουτένη που περιέχεται στα δημητριακά και η λήψη της από τα άτομα που πάσχουν από δυσανεξία σε αυτήν ή αλλιώς Κοιλιοκάκη ισοδυναμεί με απώλεια βάρους, αναιμία, αδυναμία και γενικώς κακή θρέψη.

Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι όταν κάποιος εμφανίζει μια τροφική δυσανεξία, όχι μόνο δεν παχαίνει αλλά αντιθέτως μπορεί να αδυνατίζει. Κάποιοι όμως το ονομάζουν τροφική αλλεργία….Τα κυριότερα αλλεργιογόνα είναι οι ξηροί καρποί, το αυγό, τα οστρακοειδή και ορισμένα ψάρια, το γάλα, τα δημητριακά που περιέχουν γλουτένη, το σησάμι, η σόγια, η μουστάρδα καθώς και πλήθος συντηρητικών που περιέχονται στα συσκευασμένα τρόφιμα. Και πάλι η απάντηση είναι κάθετη. Καμία από τις παραπάνω τροφές δεν μπορεί να ευθύνεται για την αύξηση του βάρους κάποιου.

Συνοψίζοντας, καμία επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη δεν καταλήγει στο ότι η τροφική δυσανεξία ή αλλεργία μπορεί να οδηγήσει σε παχυσαρκία. Επίσης πρέπει να σημειωθεί οτι αν κάποιος αποφεύγει συστηματικά ορισμένες τροφές ακολουθώντας της προσταγές ενός «εξειδικευμένου τεστ» μπορεί στο τέλος να αποκτήσει έλλειψη σε ορισμένα θρεπτικά συστατικά. Μην ξεχνάτε ότι η λύση για την απώλεια βάρους χωρίς κίνδυνο για την υγεία, είναι η ισορροπημένη διατροφή και η άσκηση.

ΠΗΓΗwww.eatwell.gov.uk
SHARE
Η Αθηνά Παπαθανασίου είναι ∆ιαιτολόγος – ∆ιατροφολόγος µε ειδίκευση στην Κλινική ∆ιατροφή. Αποφοίτησε το 2006 από το Τµήµα Επιστήµης ∆ιαιτολογίας – ∆ιατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών. Στα πλαίσια της πρακτικής της άσκησης συνεργάστηκε µε τα διαιτολογικά τµήµατα 5 νοσοκοµείων της Αττικής: Τζάνειο, Σισµανόγλειο, Ερυθρός Σταυρός, Παίδων “Αγλαΐα Κυριακού”, Λαϊκό. Έχει συµµετάσχει σε πληθώρα επιστηµονικών συνεδρίων υγείας, διατροφής, άσκησης, ψυχολογίας κ.α. ενώ και η ίδια έχει διατελέσει οµιλήτρια σε ηµερίδες σε σχολεία, σε συλλόγους και πολυµαθησιακούς χώρους. Επιπλέον έχει γράψει άρθρα σε θεσσαλικές εφημερίδες. Διατελεί µέλος του Πανελληνίου Συλλόγου ∆ιαιτολόγων ∆ιατροφολόγων και του Ελληνικού Ιδρύµατος Γαστρεντερολογίας και Διατροφής (ΕΛ.Ι.ΓΑΣΤ.). Από το 2006 μέχρι σήμερα διατηρεί δικό της διαιτολογικό γραφείο στην Καρδίτσα.