Πιο αυστηρά κριτήρια για την προστασία της πρώτης κατοικίας

Πιο αυστηρά κριτήρια για την προστασία της πρώτης κατοικίας

Πιο αυστηρά κριτήρια για την προστασία της πρώτης κατοικίας

Αυστηροποίηση των κριτηρίων για την προστασία της πρώτης κατοικίας, θέσπιση μέτρων για την ταχύτερη εκδίκαση των υποθέσεων που έχουν ενταχθεί στον νόμο Κατσέλη και αλλαγές στον νόμο για τα επιχειρηματικά δάνεια –γνωστό ως νόμο Δένδια– προς την κατεύθυνση της εκκαθάρισης των μη βιώσιμων επιχειρήσεων και στήριξης όσων θεωρούνται βιώσιμες, προβλέπει μεταξύ άλλων το τρίτο μνημόνιο για τα «κόκκινα» δάνεια.

Πολλά από τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο κείμενο που κατατέθηκε στη Βουλή περιγράφονται ως προαπαιτούμενα, δηλαδή είναι μέτρα άμεσης εφαρμογής, ενώ συγκεκριμένες δράσεις προβλέπονται από τον Αύγουστο έως και τον επόμενο Μάρτιο για την υλοποίηση της συνολικής πολιτικής διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων οφειλών προς τις τράπεζες.

Μεταξύ αυτών η δυνατότητα σύστασης κοινών επιχειρήσεων μεταξύ τραπεζών και εταιρειών διαχείρισης οφειλών, οι οποίες θα προωθούν ενεργητικές πολιτικές, όπως η μεταβίβαση ή η πώληση του ακινήτου σε τρίτο σε συνεργασία με τον δανειολήπτη και μεσιτικά γραφεία.

Η επί το αυστηρότερου καθιέρωση κριτηρίων για την προστασία της πρώτης κατοικίας παραπέμπει σε πιο σφιχτές προϋποθέσεις σε σχέση με αυτά που ίσχυαν μέχρι σήμερα και απελευθέρωση των πλειστηριασμών για όσες κατηγορίες δεν εμπίπτουν στην παραπάνω κατηγορία. Οπως αναφέρεται, η κυβέρνηση θα δημιουργήσει ένα μόνιμο δίχτυ προστασίας, συμπεριλαμβάνοντας μέτρα στήριξης για τις ευάλωτες ομάδες, κάνοντας διάκριση μεταξύ των κακοπληρωτών και των καλόπιστων οφειλετών.

Σε ό,τι αφορά τον νόμο Κατσέλη, εκτός από την αύξηση των δικαστών για την ταχύτερη εκδίκαση των υποθέσεων που λιμνάζουν στα ειρηνοδικεία και οι οποίες φθάνουν τις 150.000, η κυβέρνηση θα πρέπει να λάβει μέτρα έτσι ώστε από τη μία να δοθεί προτεραιότητα στις υποθέσεις που αφορούν σημαντικά ποσά οφειλών και από την άλλη να ισχύσουν συνοπτικές διαδικασίες για οφειλέτες που δεν διαθέτουν περιουσιακά στοιχεία και εισόδημα. Κατά την ίδια λογική η κυβέρνηση θα πρέπει να θεσπίσει αυστηρότερες διαδικασίες ελέγχου, ώστε να αποτρέπονται όσοι θεωρούνται κατ’ επάγγελμα κακοπληρωτές. Προς την κατεύθυνση αυτή, εργαλείο θα αποτελέσει η Υπηρεσία Πίστωσης και Πλούτου, που θα προσδιορίζει τις δυνατότητες πληρωμής των οφειλετών. Η υπηρεσία που θα λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή θα πρέπει να συγκροτηθεί έως τον Νοέμβριο του 2015, ενώ παράλληλα βήματα δρομολογούνται για την τροποποίηση του νόμου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό και την πλήρη ενεργοποίηση των εξειδικευμένων τμημάτων για την εκδίκαση υποθέσεων εταιρικής πτώχευσης.

Εως τον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους, η κυβέρνηση θα πρέπει να δημιουργήσει συντονιστικούς μηχανισμούς για την αντιμετώπιση των οφειλετών με μεγάλα χρέη προς το Δημόσιο και προς ιδιώτες, με την κατηγοριοποίηση των εμπορικών οφειλετών ανάλογα με τη βιωσιμότητά τους και με τη θέσπιση νομοθεσίας για τη διευκόλυνση της ταχείας εκκαθάρισης των μη βιώσιμων –έως τον Μάρτιο του 2016– και την ολοκλήρωση της διαδικασίας τακτοποίησής τους έως τα τέλη του 2016. Προαπαιτούμενο αποτελεί, επίσης, η νομοθετική θέσπιση του συνδίκου πτώχευσης και του Συμβουλίου Ιδιωτικού Χρέους.

Αναβαλλόμενος φόρος στις τράπεζες

Η δέσμευση για την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών έως τα τέλη του χρόνου, κάνοντας χρήση των 25 δισ. ευρώ που έχουν προβλεφθεί στη συμφωνία, περιγράφεται στο Μνημόνιο, που θέτει ως βασικό στόχο της ανακεφαλαιοποίησης «τη διατήρηση της ιδιωτικής διαχείρισης των τραπεζών και τη διευκόλυνση ιδιωτικών επενδύσεων». Στο σχετικό κείμενο προβλέπεται επίσης η τροποποίηση του νόμου για τις κρατικές εγγυήσεις στις αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις, έτσι ώστε «να ελαχιστοποιηθεί η χρηματοδότηση από το πρόγραμμα και να περιοριστεί η σύνδεση μεταξύ τραπεζών και κράτους», ενώ η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι δεν θα παρεμβαίνει στη διαχείριση και τη λήψη αποφάσεων στις τράπεζες. Παράλληλα, έως τα μέσα Οκτωβρίου, θα πρέπει να έχει προχωρήσει στην αλλαγή του νόμου που διέπει τη λειτουργία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, διασφαλίζοντας την πλήρη ανεξαρτησία του, ενώ οι θεσμοί αναλαμβάνουν ενεργότερο ρόλο στην επιλογή των μελών της εκτελεστικής επιτροπής και του γενικού συμβουλίου του

ΠΗΓΗwww.kathimerini.gr
SHARE