Μπορώ να θηλάζω και να κάνω διατροφή;

Μπορώ να θηλάζω και να κάνω διατροφή;

Μπορώ να θηλάζω και να κάνω διατροφή;

Μπορείτε με ασφάλεια να ρυθμίσετε τη διατροφή σας δεν επιτρέπεται όμως να κάνετε δίαιτα «πείνας» όσο θηλάζετε. Δικαιολογημένα βιάζεστε να χάσετε τα κιλά της εγκυμοσύνης, όμως το μωρό σας έχει ανάγκη να τρέφεστε σωστά γιατί ουσιαστικά τρώει ό,τι τρώτε. Η διατροφή της μητέρας που θηλάζει θα πρέπει να είναι πλούσια σε ασβέστιο (γάλα και γαλακτοκομικά), σε λαχανικά και υδατάνθρακες (πατάτες, ζυμαρικά) και να περιλαμβάνει πολλά υγρά (κυρίως νερό ή φυσικούς χυμούς).

Αποφύγετε τις τροφές που είναι πλούσιες σε θερμίδες και φτωχές σε θρεπτικές ουσίες, όπως τα γλυκά, τα παγωτά, τα πολύ λιπαρά φαγητά, τις σάλτσες και τα αναψυκτικά. Υπενθυμίζουμε ότι κατά την περίοδο που θηλάζετε το μωρό σας, καταναλώνετε περίπου 500 θερμίδες επιπλέον κάθε ημέρα πράγμα που όμως δεν σημαίνει ότι μπορείτε να λαμβάνετε 500 θερμίδες επιπλέον.

Κάντε λίγη υπομονή, το σώμα σας θα επανέλθει σιγά-σιγά. Αλλωστε σιγά-σιγά κατάφερε να φτάσει και στον τοκετό. Να έχετε επίσης στο μυαλό σας ότι η μεγάλη απώλεια βάρους σε σύντομο χρονικό διάστημα δημιουργεί μεγάλη συγκέντρωση τοξινών (που περιέχονται στο σωματικό λίπος) οι οποίες απελευθερώνονται στην κυκλοφορία και περνούν στο γάλα. Επίσης, για αισθητικούς λόγους, η σταδιακή ελάττωση του βάρους, θα σας βοηθήσει να αποφύγετε ή έστω να περιορίσετε την χαλάρωση.

Πρέπει να αποφεύγω κάποιες τροφές όσο θηλάζω;

Καθώς το πεπτικό σύστημα των νεογέννητων είναι ακόμη ανώριμο, κάποιες τροφές που θα καταναλώσει η μητέρα είναι «βαριές» και δύσπεπτες για το μωρό της.

Καλό θα ήταν λοιπόν να αποφύγετε για τους πρώτους 2-3 μήνες ζωής του μωρού σας, τις πικάντικες τροφές και τα όσπρια. Τα όσπρια ειδικότερα έχουν τη δυσάρεστη ιδιότητα να προκαλούν αέρια που μπορεί να επιδεινώσουν τους κολικούς του μωρού σας. Για τον ίδιο λόγο, το λάχανο και το μπρόκολο θα πρέπει να καταναλώνονται σε μικρές ποσότητες.

Επίσης, ουσίες όπως η καφείνη, το αλκοόλ και η νικοτίνη περνούν στο γάλα σας άρα και στο μωρό σας και επομένως θα πρέπει να αποφεύγονται. Η καφείνη μπορεί να κάνει το μωρό σας πιο νευρικό ενώ η συστηματική κατανάλωση αλκοόλ ενοχοποιείται για την καθυστέρηση της ανάπτυξης των μωρών τόσο όσον αφορά το ρυθμό αύξησης βάρους τους όσο και το κεντρικό νευρικό σύστημα του νεογέννητου.
Οι συνέπειες της νικοτίνης είναι γνωστές, όσον όμως αφορά στις θηλάζουσες μητέρες, το κάπνισμα μπορεί πέραν των άλλων, να μειώσει δραστικά και την ποσότητα του μητρικού γάλακτος. Ακόμα κι αν εσείς η ίδια δεν καπνίζετε, μην εκθέτετε το μωρό σας σε παθητικό κάπνισμα. Μην καπνίζετε στο χώρο που βρίσκεται το μωρό σας και ζητήστε από τους επισκέπτες σας να κάνουν το ίδιο.

Αν παρόλα αυτά δεν μπορείτε να αντισταθείτε στον πειρασμό, φροντίστε να περιορίσετε την κατανάλωση των παραπάνω στο ελάχιστο και προτιμήστε να τα καταναλώσετε αμέσως μετά το θηλασμό ώστε οι βλαβερές ουσίες να έχουν διαλυθεί (κατά το δυνατόν) στο χρόνο που μεσολαβεί μέχρι τον επόμενο θηλασμό.

Πλεονεκτήματα του Μητρικού Θηλασμού

– Για το μωρό

Τα οφέλη του μητρικού θηλασμού για το μωρό σας είναι πολλά και πολύ σημαντικά:

  • Ο θηλασμός είναι η φυσική συνέχεια της εγκυμοσύνης και του τοκετού
  • Η σωματική επαφή με τη μητέρα κάνει το μωρό να νιώθει ασφάλεια και σιγουριά και βοηθά τόσο το μωρό όσο και τη μητέρα να «δεθούν», να αναπτύξουν αυτή την ιδιαίτερη σχέση μεταξύ μητέρας και παιδιού
  • Παρέχει αντισώματα αυξάνοντας την άμυνα του οργανισμού του νεογέννητου
  • Παρέχει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά
  • Δεν προκαλεί αλλεργικές αντιδράσεις
  • Τα μωρά που θηλάζουν έχουν λιγότερους και ηπιότερους κολικούς
  • Τα μωρά που θηλάζουν έχουν λιγότερες πιθανότητες για ωτίτιδες και διάρροιες, προσβάλλονται σπανιότερα από λοιμώξεις αναπνευστικού (κοινές ιώσεις) και νεανικό διαβήτη
  • Η διαδικασία του θηλασμού βοηθά στη γρηγορότερη ωρίμανση των μυών του προσώπου και των οστών του κρανίου
  • Σύμφωνα με κάποιες πρόσφατες, προκαταρκτικές μελέτες, τα μωρά που θηλάζουν έχουν υψηλότερο δείκτη ευφυίας και λιγότερες πιθανότητες εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών στη σχολική ηλικία

Πλεονεκτήματα του Μητρικού Θηλασμού

–Για τη μαμά

Πέρα από το πόσο σημαντικό είναι για το μωρό σας το μητρικό γάλα, ο θηλασμός έχει πολλά πλεονεκτήματα και για εσάς την ίδια:

  • Πρακτικά οφέλη, γιατί το μητρικό γάλα είναι πάντα στη σωστή θερμοκρασία, αποφεύγετε την αποστείρωση και το ζέσταμα κάθε 3 ώρες, γλιτώνετε τις πολλές διαδρομές από και προς την κουζίνα και μπορείτε να κοιμηθείτε περισσότερο.
  • Το στήθος της μαμάς επανέρχεται πιο ομαλά στο προηγούμενο μέγεθός του και διατηρεί καλύτερα το σχήμα του.
  • Σύμφωνα με κάποιες έρευνες, οι γυναίκες που θηλάζουν τα παιδιά τους διατρέχουν μικρότερο κίνδυνο να προσβληθούν από καρκίνο του στήθους ή του τραχήλου καθώς επίσης και μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης οστεοπόρωσης στο μέλλον
  • Με το θηλασμό καταναλώνετε περίπου 500 επιπλέον θερμίδες την ημέρα και παρόλο που στη ζυγαριά σας αυτό δεν φαίνεται αμέσως, θα χάσετε πιο σύντομα τα κιλά της εγκυμοσύνης.
  • Κατά τη διάρκεια του θηλασμού, ο οργανισμός σας παράγει την οκυτοκίνη, μία ορμόνη που βοηθά τη μήτρα να επανέλθει γρηγορότερα στο κανονικό της μέγεθος, μειώνοντας έτσι και την πιθανότητα αιμορραγίας

Tί πρέπει να περιορίσει μια θηλάζουσα

Καφές και καφεινούχα ροφήματα
Aλκοολούχα ποτά
Τηγανητά
Όσπρια
Πιπέρι, σκόρδο, κρεμμύδι,  πιπεριές, τσίλι, ραπάνια, λάχανα, μπρόκολα.
Βαριές σάλτσες
Φαγητά με έντονες οσμές
Φυστίκια
SHARE
Η Αθηνά Παπαθανασίου είναι ∆ιαιτολόγος – ∆ιατροφολόγος µε ειδίκευση στην Κλινική ∆ιατροφή. Αποφοίτησε το 2006 από το Τµήµα Επιστήµης ∆ιαιτολογίας – ∆ιατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών. Στα πλαίσια της πρακτικής της άσκησης συνεργάστηκε µε τα διαιτολογικά τµήµατα 5 νοσοκοµείων της Αττικής: Τζάνειο, Σισµανόγλειο, Ερυθρός Σταυρός, Παίδων “Αγλαΐα Κυριακού”, Λαϊκό. Έχει συµµετάσχει σε πληθώρα επιστηµονικών συνεδρίων υγείας, διατροφής, άσκησης, ψυχολογίας κ.α. ενώ και η ίδια έχει διατελέσει οµιλήτρια σε ηµερίδες σε σχολεία, σε συλλόγους και πολυµαθησιακούς χώρους. Επιπλέον έχει γράψει άρθρα σε θεσσαλικές εφημερίδες. Διατελεί µέλος του Πανελληνίου Συλλόγου ∆ιαιτολόγων ∆ιατροφολόγων και του Ελληνικού Ιδρύµατος Γαστρεντερολογίας και Διατροφής (ΕΛ.Ι.ΓΑΣΤ.). Από το 2006 μέχρι σήμερα διατηρεί δικό της διαιτολογικό γραφείο στην Καρδίτσα.