Προς… αυστηροποίηση των κανόνων στο Κέντρο της Λάρισας

Προς… αυστηροποίηση των κανόνων στο Κέντρο της Λάρισας

ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ

Αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Δημου Λαρισαίων (http://www.larissa-dimos.gr/new/index.asp?cat=121&itm=10409) το σχέδιο του Κανονισμού Διαχείρισης Κοινοχρήστων Χώρων του Δήμου Λαρισαίων, το οποίο τίθεται σε διαβούλευση για περίοδο δέκα (10) ημερών.

Σε σχετική ανακοίνωση επισημαίνονται τα εξής:

«Είναι δεδομένο ότι η εικόνα που παρουσιάζει κυρίως το κέντρο της πόλης, σε σχέση με την λειτουργία των κοινοχρήστων χώρων, είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιας συστηματικής παρέκκλισης, από στοιχειώδεις κανόνες που διέπουν τη λειτουργία του κέντρου και των κοινοχρήστων χώρων γενικότερα, το οποίο και δημιούργησε μία ανεξέλεγκτη κατάσταση που καταλύει ουσιαστικά την έννοια του κοινόχρηστου χώρου.

Η κατάσταση αυτή οφείλεται:

• Στην ανεξέλεγκτη και αυθαίρετη επέκταση των τραπεζοκαθισμάτων των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος εκτός των παραχωρηθέντων κατά χρήση χώρων.

• Στην ανάπτυξη και τοποθέτηση διαφόρων ειδών πετασμάτων, κινητών και σταθερών, ομπρελών, στεγάστρων και άλλων κατασκευών.

• Στην ανάπτυξη και τοποθέτηση εμπορευμάτων των καταστημάτων εκτός της επιτρεπόμενης ζώνης.

• Στη μη τήρηση κανονισμών που αφορούν την τροφοδοσία κυρίως των καταστημάτων και επαγγελματικών εγκαταστάσεων στο κέντρο της πόλης, το ωράριο τροφοδοσίας και το επιτρεπόμενο ωφέλιμο φορτίο των σχετικών οχημάτων.

• Σε ασάφειες που παρουσιάζει ο υφιστάμενος Κανονισμός σχετικά με την περιγραφή και έλεγχο των παραβάσεων στη χρήση των κοινοχρήστων χώρων, καθώς και την αδυναμία επιβολής ουσιαστικών κυρώσεων στους παραβάτες, ώστε να τον καταστούν αποτελεσματικό.

• Στην ανεξέλεγκτη και παράνομη κυκλοφορία κάθε είδους μοτοποδηλάτων στο δίκτυο των πεζοδρόμων.

• Στην παράνομη στάθμευση και διέλευση αυτοκινήτων, τόσο εντός του δικτύου πεζοδρόμων, όσο και ευρύτερα.

• Στη μη τήρηση του κανονισμού καθαριότητας.

Ωστόσο, η διαχείριση των κοινοχρήστων χώρων αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για την προστασία του αστικού περιβάλλοντος και τη βασικότερη ίσως υποχρέωση που έχουν αναλάβει οι ΟΤΑ απέναντι στους πολίτες, πάντοτε με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στο σύγχρονο, επιβαρυμένο αστικό οικιστικό περιβάλλον».

Με βάση την παραπάνω αρχή και τον υφιστάμενο Κανονισμό, προτείνεται η διαμόρφωση νέου Κανονισμού, με ρυθμίσεις για την διαχείριση λειτουργίας των κοινοχρήστων χώρων κατά τους ακόλουθους άξονες :

• Την ομαλοποίηση της κατάστασης σχετικά με την διαχείριση των κοινοχρήστων χώρων που υπάρχει σήμερα.

• Την βελτίωση της αποτελεσματικότητας του Κανονισμού, ελλείποντας τις ασάφειες του τρόπου εφαρμογής του προηγούμενου.

• Τον εξορθολογισμό των κριτηρίων με τα οποία παραχωρούνται κατά χρήση κοινόχρηστοι χώροι.

• Τον καθορισμό ρυθμίσεων για παραχωρήσεις κατά χρήση κοινοχρήστων χώρων που βρίσκονται πλησίον αρχαιολογικών χώρων και μνημείων.

• Τον επαναπροσδιορισμό των εμπορικών οδών.

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ

Οι βασικές διαφορές των ρυθμίσεων του προτεινόμενου νέου κανονισμού σε σχέση με τον έως τώρα ισχύοντα εντοπίζονται στα εξής σημεία :

• Δεν δίνεται άδεια παραχώρησης κατά χρήση κοινόχρηστου χώρου αν στο χώρο υπάρχει οποιαδήποτε αυθαίρετη κατασκευή (άρθρο 7 παρ. 11).

• Δεν δίνεται άδεια παραχώρησης κατά χρήση κοινοχρήστου χώρου εφόσον συντρέχουν λόγοι ορθής λειτουργίας και χρήσης τους (άρθρο 6, παρ.10).

• Μετά τα δυο διοικητικά πρόστιμα και αν εξακολουθεί να υπάρχει παράβαση ανακαλείται η άδεια χρήσης του κοινοχρήστου χώρου (άρθρο 20 παρ.3 και 5).

• Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαχωριστικών παράλληλα του άξονα του πεζόδρομου έτσι ώστε να αποτρέπεται η δημιουργία κλειστών εγκαταστάσεων στον πεζόδρομο και γενικότερα σε κοινόχρηστο χώρο (άρθρο 7 παρ.16/Β/β).

• Ενημερώνεται ο επιχειρηματίας για τα όρια του κοινόχρηστου χώρου που προβλέπεται να καταλάβει πριν τη διαδικασία προέγκρισης άδειας λειτουργίας. Στην όλη διαδικασία εκφέρει γνώμη και το συμβούλιο της αντίστοιχης Δημοτικής ή Τοπικής Κοινότητας (άρθρο 16 παρ. 8).

• Στους πεζόδρομους αλλά και στους κοινόχρηστους χώρους εξασφαλίζονται ζώνες διέλευσης οχημάτων του δήμου και έκτακτης ανάγκης καθώς και ζώνες διέλευσης πεζών αναλόγως των γεωμετρικών στοιχείων. Οι ζώνες αυτές αποτυπώνονται σε σχέδια της Τεχνικής Υπηρεσίας και εγκρίνονται από το Δημοτικό Συμβούλιο μετά από σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής (άρθρο 6 παρ. 3).

• Θεσπίζονται νέοι όροι για την άδεια ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων σε κοινόχρηστους χώρους που βρίσκονται κοντά σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία (άρθρο 8 παρ. 6).

• Θεσπίζονται όροι για την άδεια ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων σε χώρους πρασίνου των κοινοχρήστων χώρων (άρθρο 7 παρ. 4 και 5).

• Επαναπροσδιορίζονται οι πεζόδρομοι που χαρακτηρίζονται ως εμπορικοί και δεν επιτρέπεται η χορήγηση άδειας παραχώρησης, για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων (άρθρο 8 παρ. 2).

• Θεσπίζονται νέοι όροι για την λειτουργία των περιπτέρων και την παραχώρηση κοινοχρήστου χώρου στον περίβολό τους (άρθρο 11).

• Μειώνεται το ωράριο τροφοδοσίας των καταστημάτων που βρίσκονται σε πεζόδρομους κατά μια ώρα από τις 10.30πμ στις 9.30πμ (άρθρο 17 παρ. 5).

• Θεσπίζονται διαδικασίες επιβράβευσης όσων διαχειρίζονται ορθώς τους κοινόχρηστους χώρους και συμβάλουν στην προστασία και αναβάθμισή τους (άρθρο 7 παρ.23).

Ο Δήμος καλεί όλους τους ενδιαφερομένους φορείς, επιχειρηματίες, αλλά και τον κάθε πολίτη να ανταποκριθεί στη διαδικασία της διαβούλευσης και να μας υποβάλλει ιδέες, απόψεις και διορθώσεις, ώστε να συμβάλλουν στη διαμόρφωση της Κανονιστικής, αλλά και στην ουσία να βοηθήσουν στην ορθή διαχείριση των κοινοχρήστων χώρων της πόλης».