Γίνε τουρίστας στην πόλη σου! Τα γλυπτά της πόλης

Γίνε τουρίστας στην πόλη σου! Τα γλυπτά της πόλης

Γίνε τουρίστας στην πόλη σου! Τα γλυπτά της πόλης

Περνάμε σχεδόν καθημερινά από μπροστά τους! Στέκουν ακίνητοι παρατηρητές της καθημερινότητας των ανθρώπων της πόλης. Άλλα είναι μαρμάρινα, άλλα είναι μεταλλικά, άλλα μικρά και άλλα μεγάλα (τα περισσότερα από αυτά δυστυχώς έχουν γκράφιτι). Ο λόγος για έξι χαρακτηριστικά γλυπτά που διακοσμούν διάφορα σημεία της Καρδίτσας, έξι από τα πολλά που υπάρχουν σε αυτήν την πόλη. Τα γλυπτά αυτά κατασκευάστηκαν το καλοκαίρι του 2005 στα πλαίσια ενός συμποσίου για την τέχνη, του 1ου Συμποσίου Γλυπτικής Καρδίτσας. Όμως ποια είναι και πού βρίσκονται;

Κατά τη διάρκεια του συμποσίου γλυπτικής που διοργάνωσε ο Δήμος Καρδίτσας, συμμετείχαν έξι καταξιωμένοι γλύπτες που μαζί με τους βοηθούς τους κλήθηκαν να δημιουργήσουν στο δάσος της Παπαράντζας, στα Χίλια Δέντρα, τα γλυπτά τους, τα οποία θα κοσμούσαν χαρακτηριστικά σημεία της πόλης.

Ξεκινώντας από την Πλατεία της Δραχμής, επί της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου, θα συναντήσει κανείς το γλυπτό του Διονύση Γερολυμάτου, με υλικό το μάρμαρο. Πρόκειται για ένα γλυπτικό τοπίο, «τοπίο ιστορικό» που πραγματεύεται το θέμα της μετανάστευσης, τη διαδρομή της μνήμης στην ιστορία και το χρόνο.

Γλυπτά (1)

Την Πλατεία Γιολδάση (πλατεία Λάππα) κοσμεί το μεταλλικό γλυπτό του Θεόδωρου Παπαγιάννη με τίτλο «Ενιαία Εθνική Αντίσταση». Το σίδερο πήρε ανθρώπινη μορφή και έτσι γεννήθηκαν τρεις ένοπλες φιγούρες που βάφτηκαν με τα βασικά χρώματα κόκκινο, κίτρινο και μπλε. Ο μεγάλος όγκος του το έχει καταστήσει σήμα κατατεθέν της πλατείας και τα χρώματά του προσελκύουν για παιχνίδι τους μικρούς επισκέπτες της πλατείας.

Γλυπτά (2)

Στη βοριοδυτική πλευρά του Παυσίλυπου, μέσα στη βλάστηση και σε απόλυτη αρμονία με το φυσικό τοπίο, δεσπόζει το λευκό μαρμάρινο γλυπτό του Χρήστου Ρηγανά. Οι μαρμάρινοι όγκοι του και η κυβιστική μορφή του είναι εμπνευσμένα από το μύθο της Αλκυώνης.

Γλυπτά (4)

Στην Πλατεία Καμινάδων βρίσκεται το μαρμάρινο γλυπτό του Κυριάκου Ρόκου που αφορά στις αγροτικές κινητοποιήσεις της περιοχής. Πηγή έμπνευσης για αυτό ήταν η φράση του Χ.Φλωράκη «Οι ζευγάδες φεύγουν, η σπορά μένει». Ο χαρακτήρας του είναι παραβολικός και η μορφή του σουρεαλιστική, που θυμίζει προφίλ προσώπου, ενώ μέσα από τη χαραγματιά προβάλουν διάφορες μορφές. Η τοποθέτησή του εκεί δεν είναι τυχαία, αφού στον περίβολο του Ιερού Ναού Ζωοδόχου Πηγής Καμινάδων γίνονταν οι συγκεντρώσεις του Γεωργικού Πεδινού Συνδέσμου Καρδίτσας.

Στον πεζόδρομο της Δημοτικής Πινακοθήκης συναντάμε το μαρμάρινο γλυπτό του Πραξιτέλη Τζανουλίνου, δουλεμένο με στίξεις, διαγραμμίσεις και λείες επιφάνειες. Αναφέρεται στη γεωλογική ιστορία του τόπου.

Γλυπτά (3)

Στη Δημοτική Αγορά στέκει επιβλητικό το μεταλλικό γλυπτό του Γιώργου Χουλιαρά. Οι δυναμικές γραμμές του παραπέμπουν σε αεροπλάνο έτοιμο να απογειωθεί. Αφηρημένες φόρμες γεμάτες κίνηση και ενέργεια. Ταυτόχρονα το μέταλλο «δένει» από αισθητική άποψη με το μεταλλικό κτίριο της Αγοράς.

Γλυπτά (5)

Ελπίδα Κυπραίου
Διπλωματούχος Μηχανικός
Μεταλλείων – Μεταλλουργός ΕΜΠ
Σχεδιάστρια & Τεχνολόγος Ξύλου & Επίπλου

SHARE
Αναρωτηθήκατε ποτέ πόσο καλά γνωρίζετε την πόλη στην οποία ζείτε; Γνωρίζετε αν έχει μουσεία, πινακοθήκες ή άλλα αξιοθέατα που αποτελούν πόλο έλξης για τους ταξιδιώτες; Μήπως σας έχει τύχει ποτέ να σας ρωτήσουν στο δρόμο που είναι, για παράδειγμα, το Μουσείο της Πόλης και να μην γνωρίζετε να τους κατευθύνετε ή να σας ρωτήσουν εάν είναι ωραία στα Λουτρά Σμοκόβου ή στον Ελληνόπυργο και να μην τα έχετε επισκεφτεί ποτέ για να σχηματίσετε μια άποψη και να τους απαντήσετε; Στη ρουτίνα της καθημερινότητάς μας και στους γρήγορους ρυθμούς ζωής που μας κατακλύζουν, πολλά πράγματα περνούν απαρατήρητα ή τα θεωρούμε δεδομένα επειδή τα έχουμε δίπλα μας και τελικά δεν τα επισκεπτόμαστε καμία φορά. Αν αναλογιστούμε όμως τις εμπειρίες που πρόκειται να αποκομίσουμε, ίσως θα έπρεπε να το ξανασκεφτούμε και... ποτέ δεν είναι αργά για ένα ξεκίνημα! Ας γίνουμε συνοδοιπόροι σε αυτήν την ευχάριστη περιπλάνηση στην Καρδίτσα και στα γύρω χωριά και ας αναζητήσουμε τις ομορφιές αυτού του τόπου σα να ήμασταν τουρίστες.