Aνασκόπηση ορισμένων σημαντικών επιστημονικών ανακαλύψεων του 2015

Πάει καιρός από το τελευταίο άρθρο εδώ, καθώς εξαιτίας προσωπικών λόγων δεν μπορούσα να αντεπεξέλθω στις ανάγκες του blog xστήμη. Με το τέλος του 2015 όμως ελπίζω ότι θα μπορέσω να συνεισφέρω με περισσότερα άρθρα. Επιλέγω να κλείσω το 2015 και να ανοίξω τον καινούργιο χρόνο με μια ανασκόπηση ορισμένων σημαντικών επιστημονικών ανακαλύψεων που έλαβαν χώρα τη χρονιά που μας πέρασε.

Για μία σύνοψη των περισσότερων επιστημονικών ανακαλύψεων που έλαβαν χώρα το 2015 δείτε εδώ https://en.wikipedia.org/wiki/2015_in_science

Αστρονομία: Οι νέοι εξωπλανήτες και ο Kepler-452b!

Τον Ιανουάριο του 2015 η ΝΑΣΑ ανακοίνωσε ότι το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler εντόπισε το 1000στό εξωπλανήτη που εμφανίζει παρόμοια χαρακτηριστικά με τη Γη – δηλαδή ψάχνει πλανήτες που περιστρέφονται γύρω από ένα άστρο παρόμοιου μεγέθους με τον Ήλιο, έχουν συγκρίσιμο μέγεθος με τη Γη και κυρίως εντοπίζονται στη λεγόμενη «κατοικίσημη ζώνη». Οι επιστήμονες στη συνέχεια μετρούν το μέγεθος και τη μάζα του πλανήτη και στη συνέχεια βρίσκουν εάν αποτελείται από πετρώματα, νερό ή αέρια.

Μερικούς μήνες αργότερα η ΝΑΣΑ ανακοίνωσε την ανακάλυψη του εξωπλανήτη Kepler-452b, ο οποίος απέχει περίπου 1400 έτη φωτός στον αστερισμό του Κύκνου και έχει παρόμοιο μέγεθος με τη Γη (περίπου 60% μεγαλύτερος), ενώ περιστρέφεται γύρω από ένα άστρο τύπου G το οποίο έχει πολλές ομοιότητες με τον Ήλιο (1.5 δις έτη παλαιότερο, 10% μεγαλύτερο και 20% φωτεινότερο).

Αυτά τα ευρήματα, σε συνδυασμό με την πιθανότατα ύπαρξης νερού στον Άρη, αλλά και impact glass στην επιφάνεια του Άρη ενισχύουν την έρευνα εξωγήινων μορφών ζωής

Βιοϊατρική: Ανάπτυξη ανθρώπινου μυ στο εργαστήριο και δημιουργία ολόκληρων άκρων σε ποντικούς!

Τον Ιανουάριο του 2015, ομάδα επιστημόνων από το πανεπιστήμιο του Duke ανακοίνωσαν ότι κατάφεραν να δημιουργήσουν τον πρώτο τεχνητό ανθρώπινο μυ ο οποίος έχει τη δυνατότητα να αντιδρά και να συσπάται. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουν να ελέγξουν την αντίδραση διαφόρων φαρμάκων στο ανθρώπινο σώμα στο εργαστήριο. Παράλληλα θα μπορούν να δημιουργήσουν δείγματα από κάποιο ασθενή ώστε να μελετήσουν την αντίδραση ενός φαρμάκου σε ένα συγκεκριμένο οργανισμό.

Μερικούς μήνες αργότερα, ομάδα από το πανεπιστήμιο της Μασαχουσσέτης κατάφερε να δημιουργήσει «βιοτεχνητά» άκρα με μυικό και αγγειακό ιστό, τα οποία είναι κατάλληλα για μεταμόσχευση. Τα αρχικά πειράματα έγιναν σε ποντικούς, αλλά η ομάδα εξέτασε με επιτυχία τη δυνατότητα εφαρμογής σε πρωτεύοντα και συγκεκριμένα σε μπαμπουϊνους

Φυσική: Η πρώτη φωτογραφία του φωτός ως σωματίδιο και ως κύμα!

Τον Μάρτιο του 2015, μια σημαντική ανακάλυψη έλαβε χώρα στον τομέα της Φυσικής. Επιστήμονες από το πανεπιστήμιο της Λωζάνης και των Η.Π.Α. κατάφερα με πειραματικό τρόπο να καταγράψουν το φως να συμπεριφέρεται ταυτόχρονα ως κύμα αλλά και ως δέσμη σωματιδίων! Για να καταφέρουν αυτήν την καταγραφή χρησιμοποίησαν ηλεκτρόνια, των οποίων η αλληλεπίδραση με τη δέσμη φωτός οδήγησε σε επιτάχυνση και επιβράδυνση ορισμένων από αυτών. Η καταγραφή των θέσεων όπου έλαβε χώρα η αυτή η αλλαγή οδήγησε στην οπτικοποίηση του φωτός ως κύμα και ως σωματίδιο. Το πείραμα αυτό επιβεβαίωσε μέρη της κβαντομηχανικής θεωρίας και απέδειξε ότι είναι δυνατή η καταγραφή τέτοιων συμβάντων, κάτι που πρόκειται να φέρει επανάσταση στις τεχνολογίες του μέλλοντος

Παλαιοντολογία: Η ανακάλυψη του πρώτου φιδιού με τέσσερα άκρα!

Τα φίδια αποτελούν τετράποδα που έχασαν τα άκρα τους κατά τη διάρκεια της εξελικτικής τους ιστορίας. Το απολιθωμένο αρχείο των φιδιών μας έχει χαρίσει ορισμένα δείγματα στα οποία διατηρούνται τα οπίσθια άκρα, αλλά τον Ιούλιο του 2015 δημοσίευτηκε το πρώτο δείγμα που φέρει και τα τέσσερα άκρα! Πρόκειται για το Tetrapodophis amplectus, ηλικίας 113 εκ. ετών από τη Βραζιλία. Πέρα από την, προφανώς, μεγάλη σημασία που έχει το δείγμα αυτό για την κατανόηση της εξέλιξης των φιδιών, η δημοσίευση αυτού του δείγματος προκάλεσε μεγάλη «ταραχή» εντός και εκτός Βραζιλίας.

Το δείγμα αυτό είναι ένα από τα πολλά δείγματα που έχουν βγει λαθραία από τη Βραζιλία και βρίσκονται σε μουσεία του εξωτερικού. Ένας απο τους συγγραφείς έχει εμπλακεί κατά το παρελθόν σε σειρά δημοσιευμάτων με Βραζιλιάνους συναδέλφους σχετικά με το θέμα αυτό και κατά πόσο η λαθραία εξαγωγή απολιθωμάτων προάγει την επιστήμη της παλαιοντολογίας ή όχι. Μάλιστα για τη συγκεκριμένη δημοσίευση καταγορήθηκε και για το γεγονός ότι επέλεξε να μην συνεργαστεί με βραζιλιάνους συναδέλφους που δουλεύουν στην περιοχή, για να δώσει την προκλητική και προσβλητική απάντηση: «δεν τον νοιάζει καθόλου το πως το δείγμα βρέθηκε από τη Βραζιλία στη Γερμανία», και ότι «τι διαφορά θα έκανε η συμμετοχή ενός βραζιλιάνου στην εργασία? Δηλαδή τι θέλετε να βάλω και έναν μαύρο, έναν ανάπηρο και μια γυναίκα, ίσως και ένα ομοφυλόφιλο για να υπάρχει ισορροπία?» [Πηγή: http://ciencia.estadao.com.br/blogs/herton-escobar/author-of-4-legged-snake-paper-defies-brazilian-fossil-laws/ ]

Περιμένω σχόλια, ιδέες και παρατηρήσεις στο evlacho@gmail.com.

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Καρδίτσα. Από πολύ νωρίς έδειξα ενδιαφέρον στις Επιστήμες της Γης και ακολούθησα τον κλάδο των Θετικών Επιστημών, σπουδάζοντας Γεωλογία, Τεκτονική & Στρωματογραφία στο Τμήμα Γεωλογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Απέκτησα το διδακτορικό μου στην Παλαιοντολογία το Φεβρουάριο του 2015 με ειδίκευση στη μελέτη των απολιθωμένων χελωνών της Ελλάδας και της Ευρώπης. Από το 2011 έχω δημοσιεύσει πάνω από 10 επιστημονικά άρθρα σε διεθνή περιοδικά, τόμους βιβλίων, τόμους συνεδρίων και εκλαϊκευμένα περιοδικά. Έχω συμμετάσχει σε πάνω από 15 παλαιοντολογικές ανασκαφές στην Ελλάδα, Ισπανία και Παταγονία. Θεωρώ ως κρίσιμο σημείο την επικοινωνία της επιστήμης, και για αυτό το λόγο έχω συμβάλλει στην ανάπτυξη 14 παλαιοντολογικών εκθέσεων/μουσείων στη Βόρεια Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή εργάζομαι ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Museo Paleontológico Egidio Feruglio (Trelew, Chubut, Patagonia, Argentina).