Επεισοδιακή πρεμιέρα: Ματαιώθηκε πριν… ξεκινήσει ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία

Επεισοδιακή πρεμιέρα: Ματαιώθηκε πριν… ξεκινήσει ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία

Επεισοδιακή πρεμιέρα: Ματαιώθηκε πριν… ξεκινήσει ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία

Ματαιώθηκε τελικά η χθεσινή, πρώτη δημόσια συζήτηση για την Παιδεία, καθώς η ένταση που προκλήθηκε κατά την έναρξή της, δεν επέτρεψε την ομαλή διεξαγωγή της εκδήλωσης.

«Εμείς τους δώσαμε το λόγο να τοποθετηθούν, αλλά φαίνεται ότι ήρθαν αποφασισμένοι να ματαιώσουν την εκδήλωση», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Αντώνης Λιάκος, πρόεδρος της επιτροπής εθνικού και κοινωνικού διαλόγου και πρόσθεσε: «Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να τον συνεχίσουμε».

Η συζήτηση ξεκίνησε με διαμαρτυρίες και ένταση καθώς παρεμβάσεις εκπαιδευτικών και φοιτητών ανήρτησαν πανώ και φωνάζουν συνθήματα κατα της κυβέρνησης για τα κενά που υπάρχουν στα σχολεία, για τις συνθήκες εργασίας την αναπληρωτών, αλλά και για το ασφαλιστικό, εμποδίζοντας την έναρξη της εκδήλωσης.

Τη δυσκολία του εγχειρήματος του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία υπογράμμισαν, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία Αντώνης Λιάκος και ο πρόεδρος της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής Κώστας Γαβρόγλου.

Εν όψει της πρώτης δημόσιας συζήτησης για την Παιδεία, με θέμα «Οι σκοποί και οι στόχοι της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης», οι κκ Λιάκος και Γαβρόγλου έθεσαν τους βασικούς άξονες, τονίζοντας την ιδιαιτερότητα της σύμπραξης τεσσάρων φορέων.

«Έχουμε μπροστά μας ένα πολύ δύσκολο, αλλά αναγκαίο έργο», είπε ο κ. Λιάκος, επισημαίνοντας ότι οι επιτροπές καλούνται να αφουγκραστούν την εμπειρία των εκπαιδευτικών, των εκπαιδευόμενων και της κοινωνίας, παράλληλα με τις ομάδες εργασίας των επιτροπών, οι οποίες είναι επιφορτισμένες να μελετήσουν το τι έχει γίνει μέχρι σήμερα. Η έμφαση που θα δοθεί, όπως ανέφερε ο κ. Λιάκος, θα αφορά στις προ-πανεπιστημιακές βαθμίδες της εκπαίδευσης, που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της σκέψης ενός ανθρώπου. Ιδιαίτερα, θα δοθεί έμφαση στη μετάβαση από το αναλυτικό πρόγραμμα στις εκπαιδευτικές πρακτικές, κάτι που μεταφράζεται στην αποδέσμευση του εκπαιδευτικού από ένα «πρόγραμμα υποχρεώσεων» και στη δυνατότητά του να προσαρμόζει τη διδασκαλία του, ανάλογα το μαθητικό δυναμικό. «Αυτό συνιστά μεγάλη πρόκληση», σχολίασε ο κ. Λιάκος και πρσοέθεσε τη σημασία που έχει η ενεργός συμμετοχή της κοινωνίας στην Εκπαίδευση, μέσω της δια βίου μάθησης, της εκπαίδευσης των γονέων, αλλά και των αναπτυξιακών μοντέλων της εκάστοτε περιοχής: «Αντί «εμφύτευμα» στο κοινωνικό περιβάλλον, η Εκπαίδευση πρέπει να είναι ένας κόμβος του τοπικού δικτύου», είπε.

Από τη μεριά του, ο κ. Γαβρόγλου, επισήμανε τη σημασία της διαμόρφωσης ενός πολιτικού πλαισίου, που θα αφορά δύο βασικά ζητήματα: Το είδος των σχολείων που θέλουμε και τον ενιαίο χώρο ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας. Όσον αφορά το πρώτο, είναι γνωστό ότι υπάρχουν πολλά είδη σχολείων στις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης -δημοτικά, ολοήμερα δημοτικά, γενικά λύκεια, επαγγελματικά λύκεια, μουσικά, καλλιτεχνικά σχολεία κ.λπ. «Το ερώτημα είναι: Τα θέλουμε όλα αυτά;», τόνισε ο κ. Γαβρόγλου και επεξήγησε ότι θα μπορούσαν να υπάρξουν προτάσεις για να μειωθεί ο αριθμός, ούτως ώστε να δοθεί μια γενική κατεύθυνση στα περισσότερα σχολεία, χωρίς να υπάρχει πρόσθετο ωράριο. Ακόμη, δεδομένης της δέσμευσης του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκου Φίλη, για 14ετή υποχρεωτική εκπαίδευση, θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία και για το ζήτημα της τεχνικής εκπαίδευσης. «Θα πρέπει να είμαστε ανοιχτοί να συζητήσουμε, αλλά και να καταλήξουμε σε συμφωνία», επισήμανε ο κ. Γαβρόγλου.

Όσον αφορά στον ενιαίο χώρο ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, στο τραπέζι των συζητήσεων θα βρεθούν όλα τα ζητήματα. Ο κ. Γαβρόγλου επανέλαβε τη σημασία μιας πολιτικής συζήτησης και συμφωνίας που θα αφορά στα ερευνητικά κέντρα, τα ΑΕΙ, την «ορθολογικοποίηση» των πανεπιστημίων (διοικητικά, οργανωτικά, οικονομικά και λειτουργικά), τα μεταπτυχιακά, αλλά και στις συνθήκες εργασίας νέων διδακτορούχων.