Διατροφή μετά τις γιορτές

Διατροφή μετά τις γιορτές

Διατροφή μετά τις γιορτές

Η αυξημένη θερμιδική πρόσληψη που πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια των εορταστικών ημερών δεν θα πρέπει να αποτελέσει αιτία πανικού και σπασμοδικών κινήσεων για απώλεια βάρους με απότομες, αυστηρές και πολλές φορές επικίνδυνες μεθόδους. Η συνήθης τακτική των συνεχών και πολυήμερων αποτοξινώσεων, αποκλειστικά με φρούτα, λαχανικά και σούπες μόνο προβλήματα μπορούν να προκαλέσουν.

Με δεδομένο το γεγονός ότι κατά τις εορταστικές ημέρες τα γεύματα χαρακτηρίζονται από αυξημένη πρόσληψη λιπαρών, απλών σακχάρων (ζάχαρης) και ζωικών πρωτεϊνών (κρέας), είναι απαραίτητο το διαιτολόγιο να είναι πλούσιο σε φρούτα, λαχανικά και δημητριακά. Οι συγκεκριμένες τροφές αποτελούν πολύ καλές πηγές φυτικών ινών, οι οποίες συμβάλλουν στην καλύτερη λειτουργία του εντερικού σωλήνα, αυξάνοντας το ρυθμό κένωσης του στομάχου και την κινητικότητα του εντέρου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο επιταχύνεται η απομάκρυνση των τοξινών και το υπόλλειμα των τροφών, που λόγω της αυξημένης κατανάλωσης λιπαρών έχουν επιβαρύνει σημαντικά το γαστρεντερικό μας σύστημα.

Όσον αφορά τη θερμιδική πρόσληψη, αυτή δεν θα πρέπει να μειώνεται δραματικά, με εφαρμογή πολύ αυστηρών – στερητικών διαιτητικών προγραμμάτων. Κι αυτό, καθώς η απότομη εφαρμογή τέτοιων διατροφικών σχημάτων, ιδιαιτέρως μετά από περιόδους αυξημένης θερμιδικής πρόσληψης και χαλαρωμένη ψυχολογία όσον αφορά το φαγητό, είναι πολύ πιθανό να «τρομοκρατήσουν» τον οργανισμό, δημιουργώντας έντονο αίσθημα πείνας. Παράλληλα, τα πολύ αυστηρά προγράμματα γρήγορης απώλειας βάρους έχουν ως συνέπεια την αυξημένη απώλεια μυϊκού ιστού, με αποτέλεσμα τη μείωση του βασικού μεταβολισμού. Γι’ αυτό άλλωστε πολύ συχνά παρατηρείται το γεγονός μετά από μια γρήγορη απώλεια βάρους κατά τις δυο πρώτες εβδομάδες να επέρχεται το λεγόμενο «κόλλημα».

Απαιτείται λοιπόν μια σωστή και προγραμματισμένη προσπάθεια. Προς την κατεύθυνση αυτή θα πρέπει με τη βοήθεια του διαιτολόγου να δημιουργηθεί ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα διατροφής, με προγραμματισμένα γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας, τα οποία θα καλύπτουν τις επιμέρους ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά. Μια απώλεια της τάξης των 4 κιλών το μήνα αποτελεί τον ανώτερο επιθυμητό στόχο που θα πρέπει κανείς να θέτει, κυμαινόμενο πάντα ανάλογα με τον εκάστοτε οργανισμό. Δεν υπάρχουν γενικά διαιτολόγια για όλους. Κάθε οργανισμός αποτελεί μια δυναμική οντότητα, με απολύτως εξατομικευμένες ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά. Υπάρχουν βέβαια κάποια γενικά χαρακτηριστικά που θα πρέπει να διέπουν ένα υγιές διαιτολόγιο, τα οποία επιγραμματικά είναι τα εξής:

  • Αποφύγετε τις πολυήμερες αποτοξινώσεις αποκλειστικά με φρούτα, λαχανικά και σούπες.
  • Καταναλώνετε άφθονα φρούτα και λαχανικά (τουλάχιστον 2 σαλάτες και 2 φρούτα ημερησίως).
  • Τρώτε ποικιλία τροφίμων. Η κατανάλωση 2 φορές την εβδομάδα λευκού κρέατος (ψάρι, κοτόπουλο, γαλοπούλα), 2 – 3 φορές όσπρια, λαδέρα, ζυμαρικά, 1 – 2 φορές κόκκινο κρέας εβδομαδιαίως, αποτελεί μια καλή και υγιεινή πρόταση για το εβδομαδιαίο σας διαιτολόγιο.
  • Πίνετε άφθονο νερό, 8 – 10 ποτήρια ημερησίως.
  • Για να ξεκινήσετε μια προσπάθεια απώλειας βάρους μετά τις γιορτές συμβουλευτείτε τους ειδικούς (διαιτολόγους).
  • Αποφύγετε απότομα και στερητικά προγράμματα απώλειας βάρους.
  • Μην αφήνετε μεγάλες αποστάσεις μεταξύ των γευμάτων σας.
  • Προγραμματίστε τα γεύματά σας στο σπίτι, στη δουλειά, στην έξοδο.
  • Προσπαθήστε να εντάξετε στο καθημερινό σας διαιτολόγιο ενα καλό πρωινό, πλούσιο σε υδατάνθρακες (δημητριακά, ψωμί κ.λ.π.) και γαλακτοκομικά (γάλα, τυρί, γιαούρτι)

Βασικός στόχος μετά τις γιορτές θα πρέπει να είναι η διαμόρφωση ενός σωστού προγραμματισμού των γευμάτων και η εφαρμογή ενός ήπιου και πλήρους σε θρεπτικά συστατικά διαιτολογίου.

SHARE
Η Αθηνά Παπαθανασίου είναι ∆ιαιτολόγος – ∆ιατροφολόγος µε ειδίκευση στην Κλινική ∆ιατροφή. Αποφοίτησε το 2006 από το Τµήµα Επιστήµης ∆ιαιτολογίας – ∆ιατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών. Στα πλαίσια της πρακτικής της άσκησης συνεργάστηκε µε τα διαιτολογικά τµήµατα 5 νοσοκοµείων της Αττικής: Τζάνειο, Σισµανόγλειο, Ερυθρός Σταυρός, Παίδων “Αγλαΐα Κυριακού”, Λαϊκό. Έχει συµµετάσχει σε πληθώρα επιστηµονικών συνεδρίων υγείας, διατροφής, άσκησης, ψυχολογίας κ.α. ενώ και η ίδια έχει διατελέσει οµιλήτρια σε ηµερίδες σε σχολεία, σε συλλόγους και πολυµαθησιακούς χώρους. Επιπλέον έχει γράψει άρθρα σε θεσσαλικές εφημερίδες. Διατελεί µέλος του Πανελληνίου Συλλόγου ∆ιαιτολόγων ∆ιατροφολόγων και του Ελληνικού Ιδρύµατος Γαστρεντερολογίας και Διατροφής (ΕΛ.Ι.ΓΑΣΤ.). Από το 2006 μέχρι σήμερα διατηρεί δικό της διαιτολογικό γραφείο στην Καρδίτσα.