Ο «Δρόμος του Μεταξιού» θα περάσει από τον Πειραιά

Ο «Δρόμος του Μεταξιού» θα περάσει από τον Πειραιά

Ο «Δρόμος του Μεταξιού» θα περάσει από τον Πειραιά

Ένα από τα πλέον στρατηγικά κομμάτια στο σχεδιασμό των Κινέζων να καταστεί ο Πειραιάς κύρια πύλη του ασιατικού εμπορίου προς την Ευρώπη, μπήκε στη θέση του. Έπειτα από πολύμηνη διαδικασία, το ΤΑΙΠΕΔ ανακήρυξε την Cosco Group ως πλειοδότη στη διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, με τον Κινεζικό όμιλο να ανεβάζει, καταθέτοντας βελτιωμένη προσφορά, τον πήχη της συνολικής συμφωνίας στο 1,5 δισ. ευρώ.

Πέραν της προσφοράς των 368,5 εκατ. ευρώ (280,5 εκατ. ευρώ για το 51% του ΟΛΠ και εντός 5ετίας, εφόσον έχει εκπληρώσει ορισμένους όρους που περιγράφονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών θα καταβάλει επιπλέον 88 εκατ. ευρώ για να θα αυξήσει το μερίδιό της από) που κατέθεσε η Cosco, υψηλότερα από τις αποτιμήσεις που εκπόνησαν δύο διαφορετικοί αποτιμητές, o κινεζικός όμιλος έχει αναλάβει υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία σε υποδομές στο λιμάνι.

Επιπλέον, υπάρχουν αναμενόμενα έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), αναμενόμενου συνολικού ύψους της τάξης των 410 εκατ. ευρώ. Το Ελληνικό Δημόσιο θα επωφεληθεί επίσης από πληρωμές μερισμάτων για το ποσοστό 16% μέχρι την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης καθώς και από τις πληρωμές τόκων για τα αντίστοιχα κεφάλαια που θα έχουν κατατεθεί από την Cosco Group (Hong Kong) Limited ως εγγύηση για την απόκτηση του υπολοίπου ποσοστού του ΟΛΠ, καθώς και από τη διανομή μερίσματος για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7%, το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχίσει να κατέχει, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης, το 2052. Και σε αυτή την ιδιωτικοποίηση, πάντως, διατυπώνονται σοβαρές αντιδράσεις από μερίδα συνδικαλιστών και πολιτικών παρατάξεων.

Τι σχεδιάζει το Πεκίνο

Τι σηματοδοτεί, όμως, πραγματικά η απόκτηση από την Cosco, επιχειρηματικό βραχίονα του Πεκίνου, του 67% του ΟΛΠ; Την τοποθέτηση του Πειραιά στο επίκεντρο του «θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού του 21ου αιώνα», του σχεδίου να δημιουργήσει οδούς για το ασιατικό εμπόριο προς την Κεντρική Ευρώπη και να αποκτήσει μεγαλύτερο βάρος στο διεθνές σύστημα μεταφορών που κυριαρχείται από ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες.

Η Ελλάδα και ο Πειραιάς έχουν καίριο ρόλο σε αυτό το σχέδιο καθώς βρίσκονται στο κρισιμότερο από γεωπολιτικής πλευράς σημείο της ανατολικής Μεσογείου, έχοντας μια στρατηγική θέση και αποτελώντας κομβικό σημείο ανάμεσα στην νοτιοανατολική Ευρώπη, την Ασία, και την Αφρική. Όπως αναφέρουν από το ΤΑΙΠΕΔ, η γεωγραφική θέση που κατέχει με σωστές στρατηγικά κινήσεις μπορεί να δώσει νέα ώθηση και ευκαιρίες στην ελληνική οικονομία μέσα από την προσέλκυση νέων επενδύσεων και την είσοδο στρατηγικών κεφαλαίων και επενδυτών σε λιμάνια και αεροδρόμια της χώρας, με σκοπό να επιτευχθεί η ουσιαστική ένταξη της Ελλάδας στον διεθνή χάρτη των συνδυασμένων μεταφορών. Η φυσική θέση του Πειραιά στον θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις αγορές της Ασίας με εκείνες της Ευρώπης μέσω της διώρυγας του Σουέζ αποτελεί σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα.

Το σχέδιο της Κίνας για τον σύγχρονο δρόμο του μεταξιού του 21ου αιώνα περιλαμβάνει την κατασκευή και την επένδυση σε υποδομές, την ανάπτυξη δρόμων, σιδηροδρόμων, λιμανιών και αεροδρομίων κατά μήκος της οδού. Η οδός θα ξεκινά από τον σιδηροδρομικό σταθμό της κινεζικής πόλης Τσονγκ-Κινγκ με πληθυσμό 30 εκατομμύρια κατοίκους, όπου έχουν εργοστάσια εταιρείες όπως η Hewlett Packard και η Apple. Το 2011 υπήρξε η πρώτη απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση από την κινεζική πόλη προς το Ντούισμπουργκ της Γερμανίας. Σύμφωνα όσα έχουν γόνει γνωστά, προβλέπονται δύο διαδρομές για το εμπόριο: μία ηπειρωτική διαδρομή που θα περνά μέσα από το Καζακστάν, το Κιργιστάν και το Ιράν με προορισμό τη Βιέννη και μία θαλάσσια διαδρομή από τα κινεζικά λιμάνια προς το λιμάνι της βελγικής Αντβέρπ. Η θαλάσσια διαδρομή θα συνδέει τα κινεζικά λιμάνια του Φουτζού και του Γκουάνγκτζου με λιμάνια στην Ινδονησία, τη Σρι Λάνκα, την Κένυα και την Ελλάδα.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Η ενίσχυση του λιμένα του Πειραιά ως πύλη εισόδου στις ευρωπαϊκές αγορές σε συνδυασμό με την επικείμενη ανάπτυξη του Θριασίου από τη ΓΑΙΑΟΣΕ δίνει παράλληλα προοπτικές υλοποίησης ενός στρατηγικού σχεδίου που θα περιλαμβάνει τις θαλάσσιες μεταφορές, την παροχή υπηρεσιών logistics και τις χερσαίες μεταφορές, σιδηροδρομικές και οδικές. Αυτός ο στρατηγικός σχεδιασμός συνδυασμένων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας θα έχει θετικό αντίκτυπο τόσο στην οικονομική ανάπτυξη και πρόοδο της χώρας όσο και στην ενίσχυση του γεωπολιτικού και οικονομικού της αποτυπώματος.

Η συνεργασία της COSCO με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτυπώνει τις προοπτικές που δημιουργούνται. Μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες όπως η HP, SONY, HUAWEI, ZTE, κ.α., με την συνέργεια μεγάλων παικτών στον χώρο, όπως η SCHENKER, η Rail Cargo Austria, κ.α., έχουν ήδη αξιοποιήσει την Νότια Πύλη της Ευρώπης. Το κέρδος για πολυεθνικές, όπως η ZTE ή η Hewlett-Packard, στο επιλέγουν τη διά του Πειραιά όδευση προσμετράται σε χρόνο. Μεταφέροντας τα προϊόντα τους μέσω του ελληνικού σιδηροδρόμου, εκτιμάται ότι μπορεί να είναι στην Κεντρική Ευρώπη σε έως και οκτώ ημέρες λιγότερες σε σχέση με την είσοδο των προϊόντων από τα βόρεια λιμάνια της Ευρώπης. Για παράδειγμα, από τη Σανγκάη έως την Πράγα, μέσω των βόρειων λιμανιών της Ευρώπης, όπως του Ρότερνταμ, του Αμβούργο ή της Αμβέρσας, ο συνολικός χρόνος μεταφοράς είναι της τάξης των 45 ημερών. Μέσω του Πειραιά, ο χρόνος μειώνεται σε 37 μέρες.

Στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, οι Κινέζοι θα διεκδικήσουν το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, ενώ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.