Η δημόσια διοίκηση γίνεται το…success story του ΣΥΡΙΖΑ

Η δημόσια διοίκηση γίνεται το…success story του ΣΥΡΙΖΑ

Η δημόσια διοίκηση γίνεται το…success story του ΣΥΡΙΖΑ

Ανάδειξη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και «απογραφειοκρατικοποίησης»

Με ανοιχτά πολλά πολιτικά μέτωπα, η κυβέρνηση – ζυγίζοντας τις απαιτήσεις που θέτουν οι εκπρόσωποι των δανειστών, και έχοντας να αντιμετωπίσει μια κοινωνία σε αναβρασμό, λόγω της συνεχιζόμενης επίθεσης λιτότητας – λειτουργεί στη λογική «μάζευε κι ας είν΄και ρόγες» επικοινωνιακά. Κάθε φορά που αναζητά δείγματα εφαρμοσμένης πολιτικής για να δημιουργήσει …ανάταση «μεταρρυθμιστικού success story» δείχνει προς τη δημόσια διοίκηση. Εκεί όπου όλο και κάποια νομοθετική πρωτοβουλία, υπάρχει στα σκαριά, εν είδει νομοσχεδίου – μετά το Μητρώο των στελεχών, την αξιολόγηση προσωπικού και το σύστημα επιλογής προϊσταμένων έρχεται το νέο θεσμικό πλαίσιο για την κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων.

Όμως, ελλείψει… ποικιλίας χειροπιαστής δράσης (μετρήσιμα αποτελέσματα), η κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες τον καιρό του μνημονίου, αναδεικνύει ένα πεδίο υλοποίησης αναδιαρθρώσεων, στον δημόσιο τομέα, το οποίο επειδή ξεκινά από χαμηλή βάση η χώρα μας, έχει να επιδείξει «πρόοδο». Πρόκειται για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την απογραφειοκρατικοποίηση (κατά το αποπολιτικοποίηση του μνημονίου) στη δημόσια διοίκηση.
Σε αυτό το πλαίσιο, και εν μέσω πολιτικών αντιπαραθέσεων για κυβερνητικές επιλογές (νόμος για ΜΜΕ, κ. α), δόθηκε την Τετάρτη η συνέντευξη για τις εξελίξεις στη μάχη κατά της γραφειοκρατίας από τον αναπληρωτή υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Χριστόφορο Βερναρδάκη.

Στη πρώτη γραμμή βρέθηκαν μεταξύ άλλων, τα δημοσιονομικά οφέλη από την εφαρμογή ενός λειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικής διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών.

Πριν από τρία χρόνια, όπως επισημαίνεται από το ηγετικό επιτελείο του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, διακινούνταν 1.700.000 έγγραφα, ενώ σήμερα διεκπεραιώνονται 5.000.000 έγγραφα, εκ των οποίων 2.000.000 με ηλεκτρονικό τρόπο.
Το λεγόμενο «ηλεκτρονικό πολυκατάστημα» της δημόσιας διοίκησης – η Πύλη Ερμής και το ηλεκτρονικό ΚΕΠ – αλλά και η ανάπτυξη των εφαρμογών για τα ανοιχτά δεδομένα (ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών σε πληροφορίες των δημοσίων υπηρεσιών και φορέων) είναι για την κυβέρνηση η εμπροσθοφυλακή για τον «εκσυγχρονισμό» του κράτους. Αυτά βοηθούν όχι μόνο στη μείωση της γραφειοκρατίας, στην εξοικονόμηση χρόνου και στην ενίσχυση της διαφάνειας αλλά οδηγούν σε μείωση του οικονομικού κόστους.

Είναι ενδεικτικό ότι μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 25.000 ψηφιακές υπογραφές για δημοσίους υπαλλήλους, ιδιώτες και επιχειρήσεις. Ο γενικός διευθυντής Διοικητικής Μεταρρύθμισης του υπουργείου κ. Νίκος Μιχαλόπουλος, θυμίζει πρόσφατη μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) σύμφωνα με την οποία μόνον από την υιοθέτηση της ψηφιακής υπογραφής στον δημόσιο τομέα μπορούν να εξοικονομηθούν 380.000.000 ευρώ στην Ελλάδα…

Παράλληλα, προβάλλεται δεόντως ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσδιορίζει σχετικά με τα ανοιχτά δεδομένα ότι πλέον η Ελλάδα κατέχει την 6η θέση στην ΕΕ ως προς το επαρκές θεσμικό πλαίσιο και επαρκή θεσμική λειτουργία της ανοιχτής διακυβέρνησης (τα ανοιχτά δημόσια δεδομένα τείνουν να αγγίξουν τα 1000 datasets).

Η online σύνδεση των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) με φορείς του Δημοσίου για 60 υπηρεσίες και διαδικασίες δίνει σήμερα τη δυνατότητα σε πολίτες και επιχειρήσεις, κατά τον κ. Βερναρδάκη, «να έχουν βασικές υπηρεσίες με μία μόνο αίτηση, με μία μόνο επίσκεψη, γρήγορα και χωρίς ταλαιπωρία». Μάλιστα, προχωρά τάχιστα η αναβάθμιση του ηλεκτρονικού διαύλου ΕΡΜΗΣ. Έτσι, εκτιμάται, ότι θα αυξηθεί ο αριθμός των πολιτών οι οποίοι θα χρησιμοποιούν τον κωδικό που έχουν στο TAXISnet, για να συνδεθούν, χωρίς πρόσθετες διαδικασίες, στην Πύλη ΕΡΜΗΣ και μέσω αυτής να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες που τους παρέχει, όπως άμεση έκδοση πιστοποιητικών ή εγγράφων με ηλεκτρονικό τρόπο.

Πάντως, για την πλειονότητα των πολιτών παραμένει «άγνωστο πεδίο» η ηλεκτρονική εξασφάλιση πιστοποιητικών ή εγγράφων μέσω της Πύλης Ερμής, ενώ οι επιχειρήσεις αξιοποιούν όλο και περισσότερο τις δυνατότητες που παρέχει. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σύνολο 1.411.675 πιστοποιητικών οικογενειακής κατάστασης που χορηγήθηκαν το 2015, τα 1.405.995 εκδόθηκαν μέσω ΚΕΠ και μόνο τα 5680 μέσω ΕΡΜΗ. Επίσης, από τα 435.865 αντίγραφα πιστοποιητικού γέννησης, 434.182 εκδόθηκαν μέσω ΚΕΠ και μόνο 1.683 μέσω ΕΡΜΗ. Έχει πάντως ενδιαφέρον ότι την ίδια χρονιά εκδόθηκαν 565.294 πιστοποιητικά ποινικού μητρώου τα οποία χορηγήθηκαν στο σύνολό τους μέσω ηλεκτρονικού ΚΕΠ.

ΠΗΓΗwww.tovima.gr
SHARE