Τι να προσέξουμε στη διατροφή μας την Καθαρά Δευτέρα

Τι να προσέξουμε στη διατροφή μας την Καθαρά Δευτέρα

Τι να προσέξουμε στη διατροφή μας την Καθαρά Δευτέρα

Η Καθαρά Δευτέρα είναι η πρώτη ημέρα της Σαρακοστής, δηλαδή της περιόδου των 40 ημερών μέχρι το Πάσχα. Σύμφωνα με τα χριστιανικά έθιμα η Καθαρά Δευτέρα είναι η πρώτη ημέρα της νηστείας, όπου το άτομο δεν πρέπει να καταναλώσει οτιδήποτε σχετίζεται με κρέας, αυγό, ψάρι, γάλα, τυρί, βούτυρο κλπ μέχρι και την ημέρα του Πάσχα.

Το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας κρύβει αρκετές διατροφικές παγίδες. Πολλοί κάνουμε το λάθος να υποτιμάμε θερμιδικά τις μη ζωικές τροφές και έτσι να παρασυρόμαστε τρώγοντας μεγάλες ποσότητες.

Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν ώστε να αποφύγουμε τις υπερβολές?

  • Στο Σαρακοστιανό τραπέζι τα θαλασσινά έχουν σηµαντική παρουσία Όλα τα θαλασσινά περιέχουν λίγες θερμίδες και έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος. Όμως τα οστρακοειδή και τα μαλακόστρακα περιέχουν επίσης σημαντικές ποσότητες χοληστερίνης και η κατανάλωσή τους από άτομα με αυξημένη χοληστερίνη θα πρέπει να είναι χαμηλή. Ενδεικτικά 100 γρ. τηγανητά καλαμαράκια αποδίδουν περίπου 230 θερµίδες, οι οποίες μειώνονται σε λιγότερο από τις µισές αν γίνουν ψητά ή ακόµα καλύτερα βραστά. Το ίδιο συμβαίνει µε το χταπόδι και τις γαρίδες
  • Πέρα από τα θαλασσινά, µία καλή επιλογή για την ηµέρα είναι και τα όσπρια. Τα όσπρια είναι πλούσια σε πρωτεΐνες, φυτικές ίνες και βιταμίνες του συμπλέγματος Β και είναι μία καλή επιλογή για την ημέρα της Καθαράς Δευτέρας γιατί εκτός των άλλων προκαλούν κορεσμό. Θερµιδική αξία: 1 φλ. φασόλια µας παρέχουν περίπου 200 θερµίδες. Τα άτομα που πάσχουν από κολίτιδα μπορούν να καταναλώσουν εφόσον το επιθυμούν μία μικρή ποσότητα οσπρίων αποφεύγοντας την ταυτόχρονη κατανάλωση λαχανικών (μαρούλι, λάχανο, χόρτα κλπ) που θα προκαλέσουν φούσκωμα
  • Η λαγάνα είναι το παραδοσιακό ψωµί της Καθαράς Δευτέρας. Και σε αυτό θα πρέπει να είµαστε προσεκτικοί όσον αφορά την ποσότητα και να µην καταναλώσουµε περισσότερο από 2-3 φέτες. Θερµιδική αξία: Η κάθε φέτα (30 γρ.) µας παρέχει γύρω στις 80 θερµίδες.
  • Όσον αφορά την ταραµοσαλάτα λόγω της µεγάλης περιεκτικότητας της σε αλάτι και λίπος θα πρέπει να περιοριστεί. 2 κουταλιές είναι αρκετές για όσους δεν έχουν πρόβληµα υπέρτασης ενώ τα άτοµα µε αυξημένη πίεση καλό είναι να καταναλώνουν ακόµα λιγότερο. Θερµιδική αξία: 100 γρ. ταραµά µας παρέχουν 407 θερµίδες.
  • Το παραδοσιακό γλυκό της ημέρας είναι ο χαλβάς αν και μπορεί να καταναλωθεί και κάποιο γλυκό του κουταλιού ή του ταψιού. Ο χαλβάς παρασκευάζεται κατά 60% από ταχίνι διατηρώντας όλα τα πλεονεκτήματα του εν λόγω τροφίμου. Ο χαλβάς περιέχει αρκετή ενέργεια αλλά εφοδιάζει τον οργανισμό μας με σίδηρο, μαγγάνιο, φώσφορο και ασβέστιο. Ωστόσο, τελευταίες έρευνες δείχνουν και μια άλλη σημαντική ιδιότητα του χαλβά, συγκεκριμένα η σεσαμίνη και η α-τοκοφερόλη, δύο ουσίες του σουσαμιού που βρίσκονται και στο χαλβά φαίνεται ότι συμβάλλουν στη διάσπαση τοξικών ουσιών από το συκώτι και έτσι στη μείωση της αλκοόλης στο αίμα. Μία μερίδα γλυκού μπορεί να καταναλωθεί χωρίς τύψεις ακόμα και αν ακολουθείτε κάποιο πρόγραμμα απώλειας βάρους. Μην ξεχνάτε όμως ότι μία μερίδα χαλβά είναι περίπου 2 δάχτυλα! Θερµιδική αξία: 1 κοµµάτι χαλβά (60 γρ.) µας παρέχει περίπου 300 θερµίδες.
  • Τέλος όσον αφορά το ποτό δεν χρειάζεται να το παρακάνουμε. μπορείτε να καταναλώσετε τσιπουράκι ή ούζο χωρίς να ξεπεράσετε τα 4-5 δάχτυλα, αν και είναι καλύτερα να προτιμήσετε το κρασί όπου μπορείτε να καταναλώσετε 2-3 ποτηράκια. Θερμιδική αξία: 1 ποτήρι κοκκινο κρασί (120 ml) αποδίδει 70 περίπου θερμίδες

Καλή σαρακοστή και καλά κούλουµα.

SHARE
Η Αθηνά Παπαθανασίου είναι ∆ιαιτολόγος – ∆ιατροφολόγος µε ειδίκευση στην Κλινική ∆ιατροφή. Αποφοίτησε το 2006 από το Τµήµα Επιστήµης ∆ιαιτολογίας – ∆ιατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών. Στα πλαίσια της πρακτικής της άσκησης συνεργάστηκε µε τα διαιτολογικά τµήµατα 5 νοσοκοµείων της Αττικής: Τζάνειο, Σισµανόγλειο, Ερυθρός Σταυρός, Παίδων “Αγλαΐα Κυριακού”, Λαϊκό. Έχει συµµετάσχει σε πληθώρα επιστηµονικών συνεδρίων υγείας, διατροφής, άσκησης, ψυχολογίας κ.α. ενώ και η ίδια έχει διατελέσει οµιλήτρια σε ηµερίδες σε σχολεία, σε συλλόγους και πολυµαθησιακούς χώρους. Επιπλέον έχει γράψει άρθρα σε θεσσαλικές εφημερίδες. Διατελεί µέλος του Πανελληνίου Συλλόγου ∆ιαιτολόγων ∆ιατροφολόγων και του Ελληνικού Ιδρύµατος Γαστρεντερολογίας και Διατροφής (ΕΛ.Ι.ΓΑΣΤ.). Από το 2006 μέχρι σήμερα διατηρεί δικό της διαιτολογικό γραφείο στην Καρδίτσα.