Η Κατσαβριά στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

Η Κατσαβριά στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

«Με τη δύναμη της βούλησης ο άνθρωπος αλλάζει τον εαυτό του. Με τη δύναμη της αγάπης ο άνθρωπος αλλάζει τους άλλους. Με τη δύναμη της σκέψης ο άνθρωπος αλλάζει τον κόσμο».

Η Κατσαβριά στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

Με αυτή τη ρήση του Κομφούκιου έκλεισε την ομιλία της η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Χρυσούλα Κατσαβρια, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής με αφορμή τα πρώτα συμπεράσματα του Εθνικού και Κοινωνικού διαλόγου για την Παιδεία.

Στην Επιτροπή προσδιορίστηκαν οι θεματικοί άξονες του διαλόγου ως εξής:

Εθνικό Πλαίσιο Εκπαίδευσης και Αξιολόγηση-αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου και των εμπλεκομένων στη διαδικασία της εκπαίδευσης, Υποχρεωτική Εκπαίδευση (Νηπιαγωγείο- Δημοτικό- Γυμνάσιο- Λύκειο) και διακυβέρνηση εκπαίδευσης, Γενικό Λύκειο και πρόσβαση στα ΑΕΙ, ΕΠΑΛ και Τεχνική- Επαγγελματική Εκπαίδευση, Εκπαίδευση μαθητών ειδικών κοινωνικών ομάδων, Αρχική εκπαίδευση εκπαιδευτικών και επιμόρφωση εκπαιδευτικών και στελεχών της εκπαίδευσης, Κρίση, μεταναστευτικά ρεύματα και οι συνέπειες τους στο σχολείο- Η ανάπτυξη μιας δημοκρατικής    κουλτούρας, Ενιαίος χώρος ΑΕΙ- Έρευνας, αναμόρφωση του χάρτη των ΑΕΙ, Μεταπτυχιακά, Ψηφιακή εκπαίδευση, Τα οικονομικά της εκπαίδευσης: εξεύρεση πρόσθετων πόρων, εξοικονόμηση πόρων, προτάσεις, Αναβάθμιση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο σχολείο.

Αποφασίστηκε επίσης, ότι ο διάλογος εξακολουθεί να είναι ανοιχτός για την βαθύτερη επεξεργασία των θεμάτων, την υποβολή προτάσεων από κάθε ενδιαφερόμενο καθώς και την εισαγωγή άλλων θεματικών.

 

Η κ. Κατσαβριά εξέφρασε την ικανοποίησή της για την πορεία του διαλόγου και τόνισε την ανάγκη της πολιτικής συνεννόησης και της κοινωνικής συναίνεσης για την παιδεία καθώς η εκπαίδευση διαπερνά όλους τους τομείς της κοινωνίας, της οικονομίας και του πολιτισμού. Σημείωσε μάλιστα με έμφαση ότι: «Εάν κάτι θα βοηθούσε σε αυτή την κατεύθυνση, πιστεύω πως είναι η αποσαφήνιση και η αποκατάσταση του νοήματος των  λέξεων. Κι αυτό γιατί η χρήση των λέξεων στο πολιτικό και το επικοινωνιακό χρηματιστήριο τις έχει καταταλαιπωρήσει. Τις έχει εν πολλοίς απαξιώσει. Οι  λέξεις «διάλογος» και  «μεταρρύθμιση» είναι αυτές που έχουν δεινοπαθήσει περισσότερο από όλες. Τούτο συμβαίνει γιατί τις περισσότερες φορές επιχειρείται να συγκαλυφθούν οι βαθύτεροι σκοποί, που δεν είναι άλλοι από την επιδίωξη να χειραγωγηθεί η νέα γενιά, να μειωθούν οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση, να επωμιστούν τα νοικοκυριά ακόμη μεγαλύτερο βάρος και να βαθύνουν ακόμη πιο πολύ οι κοινωνικές ανισότητες».

Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ περιέγραψε την αποστολή της σύγχρονης εκπαίδευσης, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Θεωρώ ότι το Σύγχρονο – Ανοιχτό – Δημιουργικό – Σχολείο μπορεί να γεφυρώσει τις μεγάλες αποστάσεις. Ανάμεσα στην πρωτοβουλία και την πειθαρχία. Ανάμεσα στην κριτική σκέψη και την αποστήθιση. Ανάμεσα στη δημοκρατική συμμετοχή και τον αυταρχισμό. Ανάμεσα στη γνώση και τον αναλφαβητισμό. Ανάμεσα στη μόρφωση και την ύβρι της αλαζονείας.  Ανάμεσα  στην κοινωνική συνοχή και τον ατομισμό. Ανάμεσα στην τεχνολογία και την υστέρηση. Ανάμεσα στο αληθές και το ψευδεπίγραφο. Ανάμεσα στο αισθητικά καλό και το άσχημο. Ανάμεσα στον άνθρωπο και τον άκρατο οικονομισμό. Ανάμεσα στις ίσες ευκαιρίες και την κληρονομικώ δικαιώματι διαφορά, ήδη από την αφετηρία.

Το ίδιο πιστεύω ότι ισχύει και για την Ανώτατη Εκπαίδευση και την Έρευνα. Ο αναπροσανατολισμός τους μπορεί να δώσει μεγαλύτερη αξία στο ανθρώπινο και το κοινωνικό μας κεφάλαιο. Μπορεί να αποτελέσει σημαντικό ανταγωνιστικό – συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας και της παραγωγικής ανασυγκρότησης της οικονομίας».

Προσδιόρισε ως καθοριστικό το ρόλο του ΔΑΣΚΑΛΟΥ κάθε βαθμίδας στην εκπαιδευτική διαδικασία και υπογράμμισε  ότι ο χρόνος και η διάθεση των αναγκαίων πόρων είναι σοβαρές προϋποθέσεις για την ευόδωση και την επιτυχία των όποιων μεταρρυθμιστικών προσπαθειών.

Η κ. Κατσαβριά αναφερόμενη στα λάθη του παρελθόντος, είπε: «Η ίδια η Πολιτεία, οι πολιτικές δυνάμεις, τα κόμματα, οι πολιτικοί, οι κάθε είδους φορείς, οφείλουμε να εγκαταλείψουμε τη δοκιμασμένη μέθοδο που οδηγεί σε αδιέξοδα και κρίσεις. Πότε τα αρχαία ελληνικά, πότε τα θρησκευτικά, πότε τα μαθήματα που κάποιες ομάδες επιθυμούν να εντάξουν στα σχολικά προγράμματα, πότε κάποιοι τοπικοί παράγοντες που ήθελαν ένα Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα στην πόλη τους, διέστρεψαν το πραγματικό νόημα της εκπαίδευσης. Ειδικά σήμερα, ύστερα και από την πρωτοφανή πολυετή ύφεση και τα δεινά που προκάλεσε στην κοινωνία,  η έλλειψη πολιτικού θάρρους, η πολιτική υποκρισία, ο τοπικισμός και οι συντεχνιακές νοοτροπίες, πρέπει να αποτελέσουν οριστικό παρελθόν».

Η βουλευτής κ. Κατσαβριά συνεισφέροντας στον διάλογο, κατέθεσε ολοκληρωμένη πρόταση για την οργάνωση, το ρόλο και τη συμβολή των βιβλιοθηκών τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και στην παιδεία για όλους τους πολίτες γενικά. Εξέφρασε δε την πεποίθησή της ότι το Υπουργείο Παιδείας μπορεί να αξιοποιήσει την Εθνική Βιβλιοθήκη ως τον πιο κατάλληλο μοχλό για την υλοποίηση μιας ενιαίας, συντονισμένης και αποτελεσματικής πολιτικής για το σύνολο των βιβλιοθηκών της χώρας.