Γ.Σταθάκης : Προστασία όλων των δανείων που είναι συνδεδεμένα με την πρώτη...

Γ.Σταθάκης : Προστασία όλων των δανείων που είναι συνδεδεμένα με την πρώτη Κατοικία

Γ.Σταθάκης : Προστασία όλων των δανείων που είναι συνδεδεμένα με την πρώτη Κατοικία

Ομιλία Γιώργου Σταθάκη κατά τη διάρκεια της συζήτησης του σχεδίου νόμου «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας – Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού συστήματος – Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων και άλλες διατάξεις»

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, το επίμαχο θέμα του αν μπορεί μια Κυβέρνηση, όπως η σημερινή, πρώτον, να έχει σχέδιο, δεύτερον, να ακολουθεί μια συντεταγμένη πορεία για την σταθεροποίηση της οικονομίας και την ανάκαμψη της οικονομίας και, τρίτον, να το κάνει αυτό με τρόπο κοινωνικά δίκαιο και αποτελεσματικό, αμφισβητείται κατά κράτος από μια καταστροφολογική αντιπολίτευση, η οποία σε όλους τους τόνους αναδεικνύει μια οικονομία στην οποία η παρουσία και μόνο αυτής της Κυβέρνησης τον τελευταίο χρόνο έχει δημιουργήσει μια τεράστια καταστροφή.

Θα ήθελα να υπενθυμίσω, πρώτον, ότι τα μέτρα που έχει πάρει η Κυβέρνηση, δηλαδή με το γεγονός ότι έγινε η σημερινή Κυβέρνηση το 2015, προκάλεσε ζημιά στην οικονομία -αν θυμάμαι καλά την τελευταία αρθρογραφία του κ. Βρούτση- 12 δισεκατομμύρια. Αυτή ήταν η ζημιά που προκαλέσαμε;

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΡΟΥΤΣΗΣ: Ήταν 12,7 δισεκατομμύρια.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Μάλιστα, 12,7 δισεκατομμύρια.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με τα 3,6 δισεκατομμύρια, όμως!

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Ήταν 12,7 δισεκατομμύρια το κόστος της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για το 2015. Να προσθέσω τα capital controls, να προσθέσω και την παροιμιώδη ανικανότητα αυτής της Κυβέρνησης. Δεν το έχετε βάλει στο άρθρο. Η ανικανότητα έχει οικονομικό κόστος.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΡΟΥΤΣΗΣ: Με διαβάζετε, κύριε Υπουργέ! Χαίρομαι!

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Άρα, με αυτά και με αυτά μαζί, capital controls, ανικανότητα -που υπολογίζουμε μερικά δισεκατομμύρια- συν 12,7 δισεκατομμύρια, αυτό είναι το κόστος της Κυβέρνησης.

Όλοι οι οικονομολόγοι σε αυτή την Αίθουσα, αλλά και όλοι οι συμπολίτες θα συμφωνήσουμε ότι αν συνέβαιναν όλα αυτά, θα αποτυπώνονταν κάπου στην πορεία του ΑΕΠ του 2015. Τόσο απλά. Αν συνέβαιναν όλα αυτά και είχαν οικονομικό αντίκτυπο, το ΑΕΠ, πρώτον, θα αποτύπωνε το κόστος των 12 δισεκατομμυρίων με μεγάλη συρρίκνωση, δεύτερον, η επιβολή των capital controls στη θεωρία παράγει 5% έως 6% ύφεση -εάν αυτή είναι η καταστροφή της οικονομίας- και επίσης, η ανικανότητα της Κυβέρνησης θα προσέθετε πολλά άλλα. Συνεχίζει η καταστροφολογία και με πολλά άλλα θέματα -τα ξέρετε- ότι οι επιχειρήσεις κλείνουν, διάλυση, ανεργία κ.ο.κ.

Τα αποτελέσματα, όμως, του 2015 δείχνουν μία άλλη εικόνα. Δείχνουν ότι η ύφεση ήταν μηδενική -μείον 0,2%- ότι το εξωτερικό ισοζύγιο πήγε πολύ καλά, οι εξαγωγές αυξήθηκαν, δεν μειώθηκαν, τρίτον, ότι η βιομηχανική παραγωγή το δεύτερο εξάμηνο είχε 4,6% άνοδο, ότι η ανεργία είχε μικρή μείωση -έστω μικρή, αλλά όχι αύξηση- και ότι η εκτέλεση του Προϋπολογισμού, η οποία επηρεάζεται άμεσα από την κατάσταση της οικονομίας, πήγε εξαιρετικά.

Συνεπώς, αν ισχύει το ένα, δεν μπορεί να ισχύουν και τα άλλα. Τα αποτελέσματα της οικονομίας δείχνουν ότι υπάρχει κάτι άλλο το οποίο δεν συνάδει με την κριτική της Αντιπολίτευσης. Πρέπει να διαλέξετε ποιο από τα τρία είναι το πιο σημαντικό, γιατί αποτύχατε στις προβλέψεις σας.
Είναι τα capital controls, είναι τα πολλά μέτρα που πήραμε, οι «λαιμητόμοι», τα έκτακτα μέτρα κ.λπ. ή η ανικανότητα της Κυβέρνησης; Μπορείτε να αποσύρετε ένα από τα τρία.

Σας δίνω το δικαίωμα και σας προτείνω να βγάλετε το «ανικανότητα της Κυβέρνησης», διότι μιλάμε γι’ αυτή την Κυβέρνηση τον περασμένο χρόνο, σε μια δύσκολη χρονιά όχι μόνο στην Ελλάδα. Διότι κάνουμε τη συζήτηση εδώ και μερικές μέρες και για το 2014 και για το 2015 -και καλώς την κάνουμε- χωρίς να παίρνουμε υπ’ όψιν το αν η διεθνής συγκυρία είναι θετική ή αρνητική. Σας διαβεβαιώ ότι το 2015 η διεθνής συγκυρία ήταν πιο αρνητική, με βάση όλες τις εξελίξεις της παγκόσμιας οικονομίας, τις επιδόσεις της ευρωπαϊκής οικονομίας και πολλά άλλα θέματα. Άρα, σε μια δύσκολη διεθνή συγκυρία αυτά ήταν τα αποτελέσματα.

Επανέρχομαι, όμως, στο θεμελιακό σημείο: Έχει σχέδιο η Κυβέρνηση ή, όντως, ισχύουν σε κάποιο ποσοστό, σε κάποιον βαθμό αυτά τα οποία λέει η Αντιπολίτευση; Αυτό το σχέδιο έχει συντεταγμένη δομή, έχει λογική, έχει συνάφεια, είναι αυτό το οποίο υποσχεθήκαμε στους Έλληνες πολίτες; Αυτό εφαρμόζουμε ή όχι;

Να θυμίσω ότι η συμφωνία την οποία φέραμε και ψήφισε η μεγάλη πλειοψηφία της Βουλής, είχε τρία δεδομένα σημεία:
Το ένα σημείο ήταν ότι απάλλασσε την ελληνική οικονομία από δανειακές υποχρεώσεις περίπου 40 δισεκατομμυρίων για τα επόμενα πέντε-έξι χρόνια. Αυτό μας επέτρεψε να έχουμε χαμηλότερα πλεονάσματα και να κάνουμε μια ηπιότερη δημοσιονομική προσαρμογή. Αυτή ήταν η μεγάλη σημασία αυτής της συμφωνίας. Το τρίτο είναι ότι είχε ένα συγκεκριμένο σχέδιο, έναν οδικό χάρτη, μέσα από τον οποίο η ελληνική οικονομία θα επέστρεφε σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Το τελευταίο κομμάτι αυτού του σχεδίου, το οποίο θέλω να σας υπενθυμίσω, ήταν πολύ συγκεκριμένο: Εφαρμογή των δύο ενοτήτων των οποίων τη διαπραγμάτευση ολοκληρώσαμε τον περασμένο Σεπτέμβρη και Οκτώβρη -τα προαπαιτούμενα, δηλαδή- ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, πρώτη αξιολόγηση και από εκεί και πέρα, επιστροφή σε έναν θετικό ρυθμό ανάπτυξης με μια σειρά από μέτρα τα οποία θα παίρναμε.

Αυτό είναι το σχέδιο. Είναι καινούργιο; Δεν το έχουμε ξανακούσει; Δεν το έχουμε πει σε όλους τους τόνους; Δεν έχουμε καταδείξει –και πριν από τις εκλογές- ότι με βάση αυτή τη συμφωνία και μία συντεταγμένη στρατηγική, εμείς επιδιώκουμε μ’ αυτόν τον τρόπο τη σταθεροποίηση της οικονομίας και την ανάκαμψη εντός του 2016;

Μέχρι τώρα μας λέγατε ότι αυτό δεν γίνεται. Η Κομισιόν προβλέπει ανάκαμψη το δεύτερο εξάμηνο του 2016. Θα το αποδεχθείτε ή όχι; Και αν δεν το αποδεχθείτε, θα μας πείτε ποιος ισχυρός λόγος σας κάνει να αμφισβητείτε το γεγονός. Τον περασμένο Οκτώβρη που το πρωτοείπαμε, εντάξει, είχατε κάθε δικαίωμα να το αμφισβητήσετε. Τώρα το λέει η Κομισιόν. Το δεύτερο εξάμηνο θα έχουμε ανάκαμψη.

Άρα, η ιδέα ότι υπάρχει μία συντεταγμένη στρατηγική παραμένει. Μπορείτε να μας κατηγορήσετε για πολλά πράγματα, για ό,τι θέλετε, αλλά αυτό υπάρχει. Δεν είναι μία κατάσταση στην οποία η Κυβέρνηση δεν ακολουθεί μία συντεταγμένη στρατηγική.

Θα σας υπενθυμίσω βασικά σημεία αυτής της στρατηγικής. Εμείς έχουμε υποσχεθεί μεγάλες τομές εντός του πλαισίου της συμφωνίας και εκτός του πλαισίου της συμφωνίας. Αυτή τη στιγμή, η Κυβέρνηση κινείται εντός του πλαισίου της συμφωνίας και χωρίς αποκλειστικά και μόνο τους περιορισμούς που αυτή έθετε. Αναφορικά, δηλαδή, με το γεγονός ότι έπρεπε να περιοριστεί η δαπάνη ή να αυξηθούν οι εισφορές κατά 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ στο ασφαλιστικό ή κατά 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ στα φορολογικά –αυτή ήταν η δέσμευσή μας- εμείς επιλέξαμε να προχωρήσουμε σε βαθιές μεταρρυθμίσεις και στο ασφαλιστικό και στο φορολογικό.

Το ασφαλιστικό καθιερώνει ενιαίους, κοινούς κανόνες για όλες τις κοινωνικές ομάδες, λειτουργεί αναδιανεμητικά και δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην εξισορρόπηση των εισφορών με δίκαιο τρόπο. Ο κανόνας που ισχύει για τις μισθωτές τάξεις της χώρας, το 20% του μισθού τους να πηγαίνει στην ασφάλιση, οφείλει να αποτελέσει κοινό κανόνα για όλες τις κοινωνικές ομάδες αναλογικά.

Άρα, έχουμε μία τομή, την οποία την προχωράμε, ώστε να υπάρχουν κοινοί κανόνες για όλους τόσο στο θέμα των εισφορών όσο και στο θέμα των απολαβών. Μιλάμε για ένα βιώσιμο σύστημα με όλη την ομαλή μετάβαση που αυτή απαιτεί στο εσωτερικό του, προκειμένου να φθάσουμε σε ένα βιώσιμο σύστημα.

Δεν είναι σχέδιο αυτό; Δεν είναι μία τομή πάνω στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας;

(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Ζ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥΛΗΣ)

Δεύτερον, όσον αφορά το φορολογικό σύστημα, επιμένουμε και εξακολουθούμε να επιμένουμε ότι η φορολογική μεταρρύθμιση έχει προοδευτικό πρόσημο. Αφορά την αύξηση των φορολογικών εσόδων από τα πιο ευκατάστατα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας, προστατεύει απόλυτα τα φτωχότερα στρώματα και τα μεσαία στρώματα, τα οποία έχουν επιβαρυνθεί –σας το ανέλυσε ο κ. Χουλιαράκης- έχουν οριακή αύξηση ή οριακή μείωση. Είναι μία προοδευτική μεταρρύθμιση. Έχει πρόσημο. Δεν είναι ουδέτερη. Αυτή η φορολογική μεταρρύθμιση –επαναλαμβάνω- που και αυτή έχει μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, είναι μία δεύτερη μεγάλη μεταρρύθμιση.

Το τρίτο θέμα είναι το εξής: Η πρώτη αξιολόγηση είναι ένα επίμαχο θέμα και, φυσικά, έχει πάρει τον χρόνο της ακριβώς επειδή η Κυβέρνηση προσήλθε σ’ αυτή μ’ αυτές τις θέσεις για το φορολογικό, συγκεκριμένες για το ασφαλιστικό, συγκεκριμένες θέσεις για τα «κόκκινα» δάνεια.

Υπενθυμίζω ότι στο θέμα των «κόκκινων» δανείων η συμφωνία επετεύχθη και είναι αυτή ακριβώς που υποσχεθήκαμε, δηλαδή προστασία της πρώτης κατοικίας, προστασία όλων των δανειοληπτών μικροεπιχειρηματιών, βιοτεχνών, εμπόρων, κ.λπ., οι οποίοι έχουν συνδέσει τα δάνειά τους, καταναλωτικά και άλλα, με την πρώτη κατοικία. Είπαμε ότι αυτό επιτεύχθηκε στη συμφωνία. Μόλις έρθει το νομοσχέδιο, θα δείτε ότι είναι πολύ κοντά σ’ αυτό που επιδιώξαμε και, ταυτόχρονα, δεν αλλάζει ούτε στο ελάχιστο ό,τι ισχύει μέχρι σήμερα για το προστατευτικό θεσμικό πλαίσιο που ισχύει απ’ αυτά που ψηφίσαμε τον περασμένο Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.

Άρα, στη συμφωνία και σε αυτό -που είναι μεγάλης σημασίας- πετύχαμε αυτό το οποίο είχαμε εν πολλοίς επιδιώξει.

Κλείνοντας, θέλω να πω το εξής: Η οικονομία με την πρώτη αξιολόγηση φτάνει σε ένα οριακό σημείο μετά από το οποίο όλοι προσδοκούν αυτό το οποίο θα είναι μια μεταστροφή της οικονομίας σε θετικό πρόσημο. Η μεταστροφή, όμως, αυτή έχει χαρακτηριστικά.
Αυτά αποτυπώνονται, πρώτον, στο σχεδιασμό με τον οποία εκτελείται η νέα προγραμματική ευρωπαϊκή περίοδος, το νέο ΕΣΠΑ, που επικεντρώνεται σε δραστηριότητες τομείς και λειτουργίες, οι οποίες εντάσσονται στο νέο αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας.

Δεύτερον, ο νέος αναπτυξιακός νόμος, που έχει ακριβώς τα ίδια χαρακτηριστικά, προσανατολίζει την χρηματοδότηση και την στήριξη των επιχειρήσεων και των επενδύσεων προς επιθυμητές κατευθύνσεις, οι οποίες επιδιώκουν να αλλάξουν το μοντέλο ανάπτυξης της χώρας.
Τρίτον, εισάγονται για πρώτη φορά μια πληθώρα νέων θεσμών και νέων μεγάλων μεταρρυθμίσεων που θα έχουν τεράστια επίδραση στην οικονομία. Προαναγγέλλουμε τη μεγάλη τομή στις δημόσιες συμβάσεις, μια τομή η οποία θα δημιουργήσει ένα ενιαίο, καθολικό σύστημα δημοσίων συμβάσεων, το οποίο και θα εξοικονομήσει πόρους και θα ανοίξει την αγορά των συμβάσεων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και θα δημιουργήσει νέα δεδομένα σε ένα σύστημα το οποίο έχει ταλαιπωρήσει πολύ την ελληνική κοινωνία.

Το ίδιο ισχύει για τις δημόσιες παραχωρήσεις και άλλες μεγάλες νομοθετικές πρωτοβουλίες που επίκεινται και θα φτιάξουν ένα ισχυρό πλαίσιο γύρω από το οποίο θα γίνει η μεταστροφή στην οικονομία, την οποία όλοι επιδιώκουμε.

Αν αυτά είναι τα δεδομένα, δεν νομίζω ότι αυτή είναι μια κυβέρνηση η οποία είναι έτοιμη να παραιτηθεί -έχουν παραιτηθεί την τελευταία εβδομάδα οι μισοί Υπουργοί και ο Πρωθυπουργός υποθέτω!- μια κυβέρνηση η οποία κοιτάζει τις εκλογές την επόμενη εβδομάδα ή μια κυβέρνηση η οποία, πρώτον, δεν ξέρει τι θέλει, δεύτερον, αυτό που θέλει δεν μπορεί να το εφαρμόσει, τρίτον, πρέπει να φύγει πάση θυσία, το κλασσικό σύνθημα που ακούμε από την αντιπολίτευση.

Θα μπορούσατε να είσαστε πιο ειλικρινείς. Η βασική σας ευχή θα έπρεπε να ήταν, «Καλύτερα να μην είχατε έρθει καθόλου».
Ευχαριστώ.

SHARE