Διατροφικές συμβουλές για το καλοκαίρι

Διατροφικές συμβουλές για το καλοκαίρι

Διατροφικές συμβουλές για το καλοκαίρι

Καλοκαίρι σημαίνει διακοπές, παγωτό, μπάνιο, ξεκούραση, καλή παρεά και ‘φαγητό έξω’. Πράγματι, στους θερινούς μήνες είναι ιδιαίτερα συχνή η κατανάλωση γευμάτων εκτός σπιτιού, γεγονός ανησυχητικό τόσο για την υγεία μας όσο και για τη σιλουέτα μας.

Τι πρέπει επομένως να προσέξουμε ώστε το φετινό καλοκαίρι να μη μας δώσει παραπανίσια κιλά αλλά μόνο… χρώμα?

  • Πίνετε άφθονα υγρά, 1-2 λίτρα ημερησίως. Και όταν λέμε υγρά δεν εννοούμε αναψυκτικά και αλκοόλ αλλά νερό και φυσικούς χυμούς φρούτων. Mην περιμένετε να διψάσετε για να πιείτε νερό. Tο πιθανότερο είναι ότι τότε ο οργανισμός σας έχει ήδη υποστεί ήπια αφυδάτωση, αφού η δίψα δυστυχώς, -ανάλογα με την έντασή της- είναι ένδειξη αφυδάτωσης. Ας μην ξεχνάτε, ότι τα φρούτα του καλοκαιριού είναι πολύ πλούσια σε νερό και έτσι μας δίνουν μία καλή λύση στην αποφυγή της αφυδάτωσης, δίνοντας μας γλυκιά απόλαυση, πολλές βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία
  • Αποφύγετε, επίσης,  τα αναψυκτικά, διότι δίνουν αρκετές «κενές» θερμίδες, περίπου 160 θερμίδες (ένα κουτάκι έχει περίπου 8 κουταλιές του γλυκού ζάχαρη!!) ενώ παράλληλα η πρόσληψη ζάχαρης σίγουρα δεν σας ξεδιψάει όσο θα θέλατε.
  • Όσον αφορά το αλκοόλ και κυρίως τη κλασική παγωμένη μπύρα, δεν πρέπει να ξεχνάτε αν και έχει μόνο 5% αλκοόλ, περιέχει αρκετούς υδατάνθρακες (κριθάρι) οι οποίοι ανεβάζουν τη θερμιδική περιεκτικότητα της (150 θερμίδες/ποτήρι, αλλά ποιος μένει μόνο στο ένα ?). Μεγάλη προσοχή θέλουν ακόμα τα σχετικά καινούργια ποτά σε ατομικά μπουκάλια, που συνδυάζουν ποτά τύπου βότκας ή τζιν με αρκετή ζάχαρη.
  • Παγωτό: ο ‘άρχοντας’ του καλοκαιριού. Πλούσιο σε όλα του, αφού περιέχει  πολλές θερμίδες (από 100 μέχρι 400/μπάλα)-κυρίως από λίπος-  καθώς είναι και ιδιαίτερα ευπαθή στις θερινές κλιματολογικές συνθήκες. Λιγότερες θερμίδες βρίσκουμε μόνο στα παγωτά τύπου ‘γρανίτα’, ‘σορμπέ’ και ‘λαιτ’. Πέρα όμως από το θερμιδικό φορτίο τα παγωτά θέλουν μεγάλη προσοχή, αφού εύκολα μπορούν να αλλοιωθούν από τη ζέστη. Προσοχή, επομένως, στα παγωτά χύμα, καθώς και τα παγωτά ψυγείου, που βρίσκονται εκτεθειμένα στον ήλιο ή έχουν κομμάτια πάγου πάνω τους.
  • Φαγητό σε ταβέρνα: κλασική συνήθεια στο τέλος της ημέρας ή μετά το μπάνιο… Συνήθως κυριαρχούν μεζέδες που κατά κύριο λόγο είναι παναρισμένοι αλλά και τηγανισμένα κρέατα ή λαχανικά , φαγητά με σάλτσες αμφίβολης ποιότητας, που σας προσφέρουν γρήγορα πολλές θερμίδες, και σας στερούν από την κατανάλωση μιας κανονικής μερίδας φαγητού. Η καλύτερη επιλογή είναι να παραγγείλετε ψάρι ή θαλασσινά, αλλά χρειάζεται μεγάλη προσοχή και έλεγχο, ιδιαίτερα στα μάτια του ψαριού και τα βράγχια. Αποφύγετε επίσης, την κατανάλωση κρέατος σε μορφή κιμά σε μπιφτέκια ή τηγανητά κεφτεδάκια., αφού είναι τρόφιμα που μπορούν πολύ εύκολα να νοθευτούν.
  • Την ίδια προσοχή δείξτε και στην επιλογή της σαλάτας. Η κλασσική χωριάτικη σαλάτα είναι σαφώς καλύτερη επιλογή από τα χόρτα ή το μαρούλι. Ιδιαίτερα σε πολυσύχναστα μέρη όπου είναι αδύνατο το προσωπικό να δείξει την απαιτούμενη προσοχή στον καθαρισμό των παραπάνω, τα οποία λόγω της μορφής τους μαζεύουν διάφορους μικροοργανισμούς, αυξάνεται η πιθανότητα τροφικής δηλητηρίασης. Αντίθετα, μία μεγάλη σαλάτα συνδυασμένη με χωριάτικο ψωμί και άπαχο τυρί ή τόνο ή κομμάτια γαλοπούλας ή κοτόπουλου αποτελεί ένα ιδανικό ελαφρύ γεύμα που μπορείτε άφοβα να καταναλώσετε το μεσημέρι, χωρίς να επιβαρύνεται η διαδικασία της πέψης, παίρνοντας συγχρόνως την κατάλληλη ενέργεια.

Ακολουθώντας, τις παραπάνω καλοκαιρινές διατροφικές συμβουλές, το καλοκαίρι θα σας βρει ανανεωμένους ψυχικά, σωματικά και με περισσότερο χρώμα!

SHARE
Η Αθηνά Παπαθανασίου είναι ∆ιαιτολόγος – ∆ιατροφολόγος µε ειδίκευση στην Κλινική ∆ιατροφή. Αποφοίτησε το 2006 από το Τµήµα Επιστήµης ∆ιαιτολογίας – ∆ιατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών. Στα πλαίσια της πρακτικής της άσκησης συνεργάστηκε µε τα διαιτολογικά τµήµατα 5 νοσοκοµείων της Αττικής: Τζάνειο, Σισµανόγλειο, Ερυθρός Σταυρός, Παίδων “Αγλαΐα Κυριακού”, Λαϊκό. Έχει συµµετάσχει σε πληθώρα επιστηµονικών συνεδρίων υγείας, διατροφής, άσκησης, ψυχολογίας κ.α. ενώ και η ίδια έχει διατελέσει οµιλήτρια σε ηµερίδες σε σχολεία, σε συλλόγους και πολυµαθησιακούς χώρους. Επιπλέον έχει γράψει άρθρα σε θεσσαλικές εφημερίδες. Διατελεί µέλος του Πανελληνίου Συλλόγου ∆ιαιτολόγων ∆ιατροφολόγων και του Ελληνικού Ιδρύµατος Γαστρεντερολογίας και Διατροφής (ΕΛ.Ι.ΓΑΣΤ.). Από το 2006 μέχρι σήμερα διατηρεί δικό της διαιτολογικό γραφείο στην Καρδίτσα.