«Ε-9: Για πολλοστή φορά διόρθωση: Δεν βαρεθήκατε τα ίδια και τα ίδια;»

«Ε-9: Για πολλοστή φορά διόρθωση: Δεν βαρεθήκατε τα ίδια και τα ίδια;»

«Ε-9: Για πολλοστή φορά διόρθωση: Δεν βαρεθήκατε τα ίδια και τα ίδια;»

Σωρηδόν το τελευταίο διάστημα με καθημερινές τηλεοπτικές εμφανίσεις από αρμόδιους και αναρμόδιους, έχουμε γίνει δέκτες επισημάνσεων και υποδείξεων όσον αφορά τον ΕΝΦΙΑ. «Πρέπει να διορθώσετε τον ΕΝΦΙΑ», «χαμός από λάθη που θα έχει ο ΕΝΦΙΑ», «τρόμαξε ο κόσμος  με τα νούμερα που βγαίνουν στα δοκιμαστικά εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ», είναι μερικές από τις μαγικές ατάκες που ακούμε καθημερινά.

 

Κι αν οι περισσότεροι συνάδελφοι είναι σχετικά ψύχραιμοι, δε συμβαίνει το ίδιο και με τους φορολογούμενους οι οποίοι είναι καρφωμένοι στην τηλεόραση κάθε μέρα ώρες ατελείωτες. Αυτή η τρομοκρατία (ενημέρωση ονομάζεται από κάποιους), μεταφράζεται ως εξής: εμφανίζονται κάθε πρωί στα γραφεία των συναδέλφων οι τρομοκρατημένοι φορολογούμενοι πελάτες και συμμετέχουμε όλοι μας σε μαγικούς διαλόγους όπως:

–       Θέλω να πληρώσω λιγότερο ΕΝΦΙΑ.

–       Δεν τον έχεις πληρώσει ακόμη; Αφού σου έδωσα χαρτί πέρυσι.

–       Όχι τον περυσινό, το φετινό. Το είπαν στην τηλεόραση.

–       Μα ο φετινός δε βγήκε ακόμη.

–       Ναι αλλά τον είπαν στην τηλεόραση.

 

Οι καταστάσεις αυτές είναι καθημερινό φαινόμενο στα περισσότερα λογιστικά γραφεία. Πολλοί συνάδελφοι το αντιμετωπίζουν χαλαρά, κάποιοι άλλοι εκνευρίζονται, ενώ σε ελάχιστες – ευτυχώς- περιπτώσεις έχουν πλακωθεί γιατί τους έκαναν τα νεύρα κουρέλια και δεν άντεξαν.

 

Δεν θα κάνω καμία αναφορά σε νόμους και διατάξεις, άλλωστε αυτό το κάνουν τέλεια αρκετοί άλλοι συνάδελφοι, που κάθε προσπάθεια από την πλευρά μου στο στυλ αυτό, θα είναι αποτυχημένη. Ούτε έχω όμως σκοπό να προσπαθήσω για κάτι τέτοιο, παρά θα γράψω με βάση την καθημερινή εικόνα του γραφείου και των συναλλαγών, κάτι που θεωρώ ότι αντικατοπτρίζει τους περισσότερους συναδέλφους.

Το Ε-9 το συντάξαμε για πρώτη φορά το 1995 (αυτό θυμάμαι εγώ, με έναρξη το 1991), σε ένα έντυπο το οποίο ήταν  ίδιο με το Ε-2. Χειρόγραφα βέβαια, κάναμε αναγραφή των ακινήτων σύμφωνα με τα λεγόμενα του φορολογούμενου. «Το σπίτι είναι 70-80 τμ., βάλε 90 να είσαι μέσα», ήταν ο συνήθης διάλογος.

Το 1997 ζητήθηκε να γραφεί ξανά το Ε-9, σε έντυπο Α3, χωρίς στην ουσία κάποια αλλαγή, παρά μόνο αντιγραφή. Το τι πλατεία και κακό έχει δηλωθεί στο Ε-9  κατοίκων μικρών χωριών, δεν περιγράφεται. Τα περισσότερα μικρά χωριά είχαν από μία πλατεία και οι κάτοικοι του είχαν από μία ο καθένας.

 

Μ’ αυτά και μ’ αυτά φτάνουμε στο 2005. Ξανά γράψιμο από την αρχή. Νέο έντυπο,   νέα ήθη και έθιμα (άλλες στήλες, οικοδομικά τετράγωνα, προσόψεις κλπ), μας κάνουν να πιστέψουμε ότι αυτή τη φορά θα οριστικοποιηθεί το πράγμα με τα ακίνητα και θα ησυχάσουν οι άνθρωποι και εμείς μαζί τους.

 

Φευ.!! Τα ίδια Παντελάκη μου, τα ίδια Παντελή μου. Ξανά γράψιμο από την αρχή. Ξανά τα συμβόλαια στο γραφείο. Οι τσακωμοί και οι διαμάχες να δίνουν και να παίρνουν. Όλα τσάμπα. Ο καυγάς στο βρόντο χωρίς κανένα αποτέλεσμα.

Κατά τη διάρκεια της 10ετίας αυτής, οι φορολογούμενοι δεν νοιάστηκαν   καν, για όλη τη διαδικασία η οποία στο φινάλε αφορούσε τους ίδιους. Και βέβαια ήταν φυσικό αυτό αφού, όλοι μας είχαμε στόχο να τελειώνουμε με τις εκκρεμότητες στο γραφείο μας χωρίς να αφήνουμε να καταλάβει στην ουσία ο πελάτης μας ότι όλη αυτή η διαδικασία αφορούσε αυτόν. Κάναμε δικό μας το πρόβλημα. Και όσο εμείς κάναμε αυτό, άλλο τόσο οι υπηρεσιακοί παράγοντες συνέχιζαν να ζητούν αλλαγές επί αλλαγών, χωρίς καμία οργάνωση, χωρίς καμία βάση και χωρίς κανένα σχεδιασμό.

 

Το μαγικότερο όλων ήταν η ανάθεση μεταφοράς των χειρόγραφων Ε-9 στο ηλεκτρονικό σύστημα. Θα το έκανε λέει κάποια εταιρεία η οποία το ανέλαβε. Στην πορεία τα πράγματα στράβωσαν (τελείωσαν τα λεφτά;, χάλασε το σύστημα μεταφοράς των αρχείων;, βαρέθηκαν;, τους βγήκε περισσότερη η δουλειά από ότι υπολόγιζαν;). Σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα ήταν τουλάχιστον τραγικό: η μεταφορά έμεινε στη μέση. Όσα μεταφέρθηκαν ήταν άλλα αντί άλλων και βρέθηκαν διαμερίσματα με στάνες στην ταράτσα και υπόγεια οικόπεδα πολλών χιλιάδων τ.μ.

 

Και μετά από την αποτυχημένη αυτή προσπάθεια ποια ήταν η λύση στο πρόβλημα; αντί να τιμωρηθούν οι υπαίτιοι του φιάσκου, ξανά ανακοινώσεις από το Υπουργείο και συστάσεις προς τους φορολογουμένους ότι θα πρέπει να ελέγξουν και να διορθώσουν τα ακίνητα τους στο Ε-9 μέχρι το τάδε διάστημα αλλιώς θα τιμωρηθούν με πρόστιμο.

Άντε ξανά πανικός στα γραφεία, άντε ξανά από την αρχή έλεγχος των Ε-9. Έχουν υπάρξει βέβαια (και λυπάμαι που το λέω αλλά δυστυχώς έτσι έγινε) περιπτώσεις συναδέλφων οι οποίοι, έκατσαν μόνοι τους και ξενύχτησαν προκειμένου να διορθώσουν τα Ε-9 των πελατών τους. Η αλήθεια είναι ότι ποτέ μου δεν μπόρεσα να καταλάβω πως διορθώνεις ένα Ε-9 απουσία του πελάτη, αλλά αυτό αφορά τους συναδέλφους που το έκαναν. Μόνο αυτούς; Όχι. Αφορά και όσους δεν το κάναμε διότι με αφορμή τις διορθώσεις με τον τρόπο αυτό, το Υπουργείο θεώρησε ότι μπορεί να ζητά να γίνονται διορθώσεις συνεχώς για ψύλλου πήδημα και να μην ανοίγει μύτη. Σου λένε, οι ηλίθιοι οι λογιστές θα τα διορθώσουν πάλι και εμείς μια χαρά θα είμαστε.

 

Και φτάνουμε στο σωτήριο έτος 2016. Αυτή τη φορά έχουμε τη δημιουργία πανικού χωρίς ιδιαίτερο κόπο και αφήνεις το πράγμα να πάρει το δρόμο του: ο φορολογούμενος θα δει την πρωινή του ενημέρωση στην τηλεόραση, θα σηκωθεί πανικόβλητος με τις πιζάμες του και την παντόφλα – στριγκ (ξέρετε, αυτή με το χώρισμα ανάμεσα στα δάχτυλα), και θα πάει σφαίρα στο λογιστή του. Και αντί να τον ρωτήσει αν έχει αλλάξει κάτι, του ζητάει να αλλάξει τα πάντα επειδή το είπαν στην τηλεόραση.

 

Στην αντίπερα όχθη, πάρα πολλοί συνάδελφοι είναι αγανακτισμένοι από την συμπεριφορά των πελατών τους και τρελαίνονται με αποτέλεσμα είτε να τους χαλάνε τη διάθεση και να μην μπορούν να δουλέψουν, είτε να μην έχουν όρεξη να πάνε στο γραφείο γιατί θα τους περιμένουν πλάτες τους και θα τους ζητάνε ότι κουφό μπορεί να φανταστεί κανείς. Σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: νεύρα σπασμένα, καθόλου όρεξη για δουλειά, εκνευρισμός και συσσώρευση εκκρεμοτήτων στα γραφεία από άλλες εργασίες, πολύ πιο σημαντικές για το γραφείο του καθενός.

Φτιάξτε Ε-9 για να πληρώσετε λιγότερο ΕΝΦΙΑ, διατείνονται οι υπηρεσιακοί και αρχίζει ο πανικός.

 

Και μέσα στον γενικότερο χαμό, έχουμε και τους διάφορους – άσχετους, κάποιους οι οποίοι ανήκουν την κατηγορία «όλα τα γνωρίζω – όλα τα σφάζω – όλα τα μαχαιρώνω –φτιάχνω μόνος μου το Ε-9 και τη φορολογική μου δήλωση – σιγά εσείς τι κάνετε» οι οποίοι αναρτούν διάφορα σχόλια – δημοσιεύσεις προσπαθώντας να μας πουν ότι, οι λογιστές είμαστε υποχρεωμένοι να διαμορφώσουμε την σωστή εικόνα του Ε-9 και μάλιστα έπρεπε να το είχαμε κάνει νωρίτερα και φυσικά χωρίς κόστος.

 

Ε.!!! λοιπόν σας έχω νέα. Τα πράγματα έχουν ως εξής:

Δεν αφήνω κανέναν να μου χαλάσει τη διάθεση. ΚΑΝΕΝΑΝ.!!!
Η λογική είναι πάρα πολύ απλή: δεν θα με τρελάνεις εσύ θα σε τρελάνω εγώ.
Τα καταφέρνω πάντα; φυσικά όχι. Το παλεύω όμως κάθε μέρα και προτείνω να κάνουν το ίδιο όλοι οι συνάδελφοι.
Κανένα Ε-9 δεν συμπληρώνεται – διορθώνεται χωρίς την παρουσία του πελάτη.
Ξεχάστε την περίπτωση να έρθετε στο γραφείο μου, να μου αφήσετε ένα συμβόλαιο και να φύγετε, (επειδή έχετε δουλειά ενώ εγώ είμαι ο χασομέρης που το πρωί όταν ξύπνησα είπα «δεν πάω στο γραφείο γιατί θα έρθει ο τάδε να μου φέρει το συμβόλαιο να τον περιμένω;») και μετά να με πάρετε τηλέφωνο και να μου βάλετε και χέρι γιατί δεν έφτιαξα το Ε-9.
Όποιος θέλει να φτιάξει ή να διορθώσει το Ε-9 του, επικοινωνεί και κανονίζει την ημέρα και την ώρα που θα έρθει στο γραφείο για να γίνει η εργασία αυτή.
Γιατί στο γραφείο υπάρχει καθημερινότητα με ένα σωρό εργασίες.
Γιατί το πρόγραμμα στο γραφείο μου το κανονίζω εγώ και όχι εσύ κύριε.
Γιατί το πρόβλημα του Ε-9 είναι δικό σου και όχι δικό μου.
Γιατί το Ε-9 θα το διορθώσω αφού βγει ο ΕΝΦΙΑ ώστε να δούμε ποια είναι τα λάθη που θέλουν διόρθωμα.
Αλλά για να δούμε τα λάθη, θα πρέπει να είναι ο ιδιοκτήτης των ακινήτων στο γραφείο, αλλιώς εγώ μόνος μου δεν μπορώ να διορθώσω, ούτε πρέπει να το κάνω εν τη απουσία του και φυσικά δεν θα το κάνω.
Τα πράγματα είναι τόσο απλά και πολλές τα δυσκολεύουμε μόνοι μας. Σε λίγες μέρες θα αναρτηθούν τα εκκαθαριστικά ΕΝΦΙΑ. Και λοιπόν; Δεν προτίθεμαι να μπω να δω κανένα (εκτός από το δικό μου), αν δε το ζητήσει ο πελάτης. Δεν προτίθεμαι να μπω και να εκτυπώσω τα εκκαθαριστικά ΕΝΦΙΑ και μετά να αρχίσω να παίρνω τηλέφωνα στους πελάτες και να τους ενημερώνω για το ποσό. Δεν βλέπω το λόγο. Όποιος το κάνει, δικαίωμα του είναι να το κάνει και επιλογή του. Δεν θα τρελαθούμε όμως κιόλας λέγοντας ότι είναι υποχρέωση του λογιστή αυτό το πράγμα. Πολλοί συνάδελφοι ίσως πουν «αυτά δεν γίνονται». Δυστυχώς γίνονται και σε μεγάλη κλίμακα και με μεγάλη συχνότητα.

 

Όποιος νομίζει ότι  αδικείται από το νόμο, μπορεί να απευθυνθεί στην Καραγιώργη και Σερβίας στο Σύνταγμα και να κάνει παράπονα. Εκεί είναι το Υπουργείο Οικονομικών. Μετά λύπης μου σας ενημερώνω ότι δεν είμαι εκπρόσωπος των φορολογουμένων στις Υπηρεσίες. Θα κάνω το καλύτερο δυνατό για τον πελάτη μου και προσπαθώ πάντα γι’ αυτό, φροντίζοντας να ενημερώνομαι καθημερινά και να υλοποιώ τις κείμενες διατάξεις μέσα στα πλαίσια που ορίζει ο νόμος. Συνδικαλιστικός εκπρόσωπος είμαι για τα μέλη μου και όχι για όλους τους φορολογούμενους. Εκπρόσωποι των φορολογουμένων είναι

οι κατά τόπους Βουλευτές, να απευθυνθούν και να εκφράσουν τα παράπονά τους.

Τόσο απλά.!!

 

(σ.σ.: Πρόκειται για προσωπικές απόψεις και δεν ενδείκνυνται για χρήση από συναδέλφους οι οποίοι δεν είναι αποφασισμένοι να σταματήσουν να θεωρούν ότι, είναι δικά τους τα προβλήματα των πελατών τους).

ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ       

Φοροτεχνικός,  Πρόεδρος Σ.Ε.Ε.Λ.Φ.Ο.Κ.
(Σύλλογος Ελευθέρων Επαγγελματιών
Λογιστών Φοροτεχνικών Οικονομολόγων Ν. Καρδίτσας)
Μέλος Π.Ο.Φ.Ε.Ε.
Γ.Γ. ΓΕ.Ο.Φ.ΙΝ. (Γεωργικό Οικονομικό Φορολογικό Ινστιτούτο)
Οικονομικός Επόπτης Ε.Β.Ε. Καρδίτσας

SHARE